LO i Nord-Rogaland gir full støtte til de streikende

LO i Rogaland stilte på streikemøte i Kopervik for å støtte de strekende medlemmene av Fagforbundet. (Foto: LO i Rogaland)

LO i Nord-Rogaland gir sin fulle støtte til de streikende i private barnehager som er tilsluttet Private Barnehagers Landsforbund (PBL).

25.10.2022
Sist oppdatert: 25.10.2022

Ifølge protokollene for de tre foregående lønnsoppgjørene skulle ansatte i PBL-barnehagene meldes inn i Fellesordningen for AFP seinest fra 1.januar 2023.

På bakgrunn av at en var enige om dette har de tilsatte midlertidig betalt en høyere egenandel av pensjonen enn i andre private og kommunale barnehager. Utsetting vil si at flere vil miste rett til ordningen for alltid.

Dette er en streik for rettferdighet, og kampviljen er stor! Barnehageansatte er på ingen måte blant lønnsvinnerne i Norge, og nå vil PBL nekte oss en anstendig pensjon i tillegg. PBL må ta helt og fullt ansvar for at det nå blir streik grunnet sitt grove avtalebrudd fra 2019.

Vi oppfordrer alle våre fagforeninger, politikere og foreldre om å støtte opp om de streikende ansatte som nå er i streik for en anstendig pensjon.

Styret i LO i Nord-Rogaland