Verdensdagen for psykisk helse: Vi trenger hverandre

Alexander Liane

Alexander Liane (Foto: Martine Grymyr)

Etter to år med mye sosial avstand, er det på tide å løfte blikket fra kohortene våre. Mennesker trenger mennesker, og vi trenger flere anledninger til å møtes på en meningsfull måte. Det er vanskelig å spå hva som venter oss framover, men en ting vet vi. Vi trenger hverandre på veien, skriver ungdomstillitsvalgt Alexander Liane.

10.10.2022 av Alexander Liane
Sist oppdatert: 10.10.2022

Vi alle har en psykisk helse. Mange har også en psykisk uhelse. Disse er ofte vanskelige å se. Dette er en av de største utfordringene med den psykiske helsen, vi kan ofte ikke hvem som sliter, og de som sliter har vanskelig for å åpne seg. Hvem er det som skal sørge for at de som sliter får hjelpen de trenger? Er det opp til den enkelte? Er det autorisert helsepersonell?

Vi i Fagforbundet Ung mener at det er fellesskapet. Hver og en av oss har et ansvar. Vi må løfte blikket og se. Vi må se våre venner, våre kolleger og våre familiemedlemmer. Det å tørre å ta de tøffe samtalene, å gjøre dem trygge til å snakke om det, å være der for dem. Det ansvaret ligger på oss.

Mørke tall

En undersøkelse fra SHoT som ble publisert våren 2021 viser høye ensomhetstall. 44% oppgir at de ofte/svært ofte savner noen å være sammen med, 24% oppgir at de ofte/svært ofte føler seg utenfor, og 37% at de ofte/svært ofte føler seg isolert. Bekymringen er størst for deltakerne i undersøkelsen mellom 18 og 20 år hvor omfanget av ensomheten er størst. Vi ser at de yngre studentene, som rapporterer om det høyeste nivået av psykiske plager, ikke oppsøker hjelp i samme utstrekning som de eldre.

Data fra omfattende undersøkelser, som Ungdata, SHoT, Ung-HUNT og Røde Kors’ egen undersøkelse finner ensomhet mer utbredt blant jenter enn gutter.

Mer skadelig enn man tror

Visste du at ensomhet er like skadelig for helsa di som å røyke? Å være ensom gir større fare for psykiske helseutfordringer, hjerte- og karsykdommer, diabetes og andre livsstilsykdommer.

Tema for årets markering av Verdensdagen for psykisk helse er «Vi trenger hverandre». Dette er en viktig påminnelse for oss alle nå som vi lever i en veldig krevende tid. Å ha kontakt med andre mennesker er et helt grunnleggende behov for oss, og vi trenger å bli sett og hørt for å ha det bra med oss selv.

Hvordan hjelp seg selv?

Det er krevende å komme seg ut av en mørk periode på egenhånd. Har du folk rundt deg? Bruk dem! Fortell dem hvordan du har det, og si hva du trenger fra dem. Kanskje det bare er noen å snakke med, eller gå en tur sammen en dag i uka? Har du ingen rundt deg du kan snakke med, kan du be fastlegen om å henvise deg til en psykolog.

Er du ensom, kan du prøve å bli kjent med folk på nettet. Hva med å finne grupper for folk med samme interesser som deg på Facebook? Eller andre grupper i ditt nærmiljø?

Vær fysisk aktiv, bruk kroppen og kom deg ut i dagslys og frisk luft helst daglig. Husk også at en sliten kropp sover bedre om natta.

Bruk hodet! Har du en hobby du liker, eller noe nytt du har hatt lyst til å prøve ut? Dette er en god anledning. Å holde hodet aktivt gjør at du tar oppmerksomheten vekk fra de tanker og bekymringer som plager deg.

Husk å ta vare på deg selv. Så langt det lar seg gjøre bør du opprettholde gode søvnrutiner, dusje daglig og pusse tenner morgen og kveld. Det høres kanskje banalt ut, men det er overraskende mye selvhjelp i sunne rutiner for kropp og sinn.

Løft blikket

I dag markerer vi verdensdagen for psykisk helse og oppfordrer til økt bevissthet. Løft blikket, du som sliter, du som bryr deg og du som er del av et fellesskap. Vi trenger hverandre!