Praktisk yrkesetikk

Arbeidsplass. Illustrasjon.

Hvordan ønsker vi å bli oppfattet i våre yrkesroller - og hvilke verdier skal prege arbeid og samarbeid? Foreleser John Grimsby inviterer til etisk refleksjon på arbeidsplassen.

31.08.2022 av Yrkesseksjon helse og sosial
Sist oppdatert: 31.08.2022

I et moderne og fleksibelt arbeidsliv blir det stilt økende krav til kompetanse og produksjon av tjenester. Da blir arbeidsmiljø, kunnskapsbasert praksis og evne til etiske refleksjon avgjørende

Hva gjør vi i arbeidssituasjoner hvor viktige prinsipper, verdier og meninger står mot hverandre – uten at det finnes enkle løsninger?

Kursinnhold:

• Verdien av verdier. Yrkesetikk som forutsetning for godt arbeidsmiljø og gode tjenester
  • Hvordan ønsker vi å bli oppfattet i våre yrkesroller?
  • Verdigrunnlag og etiske retningslinjer
  • Etiske utfordringer og metode for etisk refleksjon
  • Taushetsplikt, tillit og samarbeid
  • Praksiseksempler fra arbeidshverdagen
  • Kommunikasjon og yrkesetiske perspektiver
  • Arbeidsglede, arbeidsmiljø og kollegastøtte
  • Men livet er ikke lett: arbeidsliv og livskriser
  • De beste ler mest! Humor på ramme alvor
John Grimsby
John Grimsby (Foto: Karin E. Svendsen)

Om kursholderen:

John Grimsby er kjent som en engasjerende kursholder med faglig tyngde og inkluderende form. Han er utdannet sykehusprest og har i mange år arbeidet ved Oslo universitetssykehus og Rettsmedisinsk institutt med mottak av pårørende, kort tid etter krisesituasjoner og brå død. John Grimsby har undervist i yrkesetikk og krisepsykologi ved OsloMet og ledet Signo Conrad Svendsen senter i Oslo og Trondheim. I dag er han kirkesjef i Asker, men bistår fortsatt Fagforbundet og virksomheter over hele landet med fagutvikling og kurs. Under pandemien og flyktningkrisen er han tett på beredskapsarbeidet.

Kontakt:

John Grimsby