Vi feirer fritidsklubbenes dag 30. april

Spill på ungdomshus

Spill på ungdomshus (Foto: Siv Janna Glømmi)

Lørdag feirer vi fritidsklubbenes dag! Fagforbundet mener at fritidsklubber må anerkjennes som kulturarena, samtidig som de må inkluderes i tverrfaglig samarbeid på oppvekstområdet. Fritidsklubb har vært en del av det kommunale tjenestetilbudet i 70 år, og er den største fritidsaktiviteten blant ungdom etter idretten - og den største kulturarenaen. I alderen 13-18 år bruker ca. 23% av alle ungdommer fritidsklubb. På klubb er det ikke én fritidsaktivitet som står i fokus, men medvirkning og relasjonsbygging. På den måten bidrar fritidsklubber til å sikre gode oppvekstsvilkår for mange barn og unge ved å gi dem tilgang inkluderende, demokratiske og trygge møteplasser, noe som også har svært positive folkehelseeffekter.

29.04.2022 av Ungdom og Fritid/Heidi Anderssen-Dukes
Sist oppdatert: 07.03.2023

Til tross for at vi gjør alt dette viktige arbeidet blir ikke fritidsklubbene prioritert på lik linje med andre fritidsaktiviteter i kommunen. Fordi fritidsklubber, ungdomshus og liknende åpne møteplasser er en av få kommunale tjenester som ikke er lovpålagt opplever vi at klubben blir en salderingspost.

Vi mener at det må skje en endring, og at kommunen har et ansvar etter barnekonvensjonens artikkel 31, og dermed norsk lov, for å arbeide for at alle barn og unge har tilgang på fritidsaktiviteter. Fordi klubben er den fritidsarenaen der barn og unge opplever færrest barrierer for deltakelse bør den prioriteres.

I forbindelse med markeringen av fritidsklubbenes dag 30. april har Redd Barna i samarbeid med Ungdom og Fritid lansert rapporten «Et bra sted å være slik barn og unge ser det».

Les rapporten her: Et-bra-sted-a-vaere-slik-barn-og-unge-ser-det-Redd-Barna-2022.pdf (ungdomogfritid.no)

Fagforbundet har laget en film om ungdomsarbeideren. Det er viktig at denne yrkesgruppa anerkjennes, og tilbys kompetanseheving. For å gjøre en best mulig jobb som ungdomsarbeider, må også andelen deltidsansatte ned. Ungdomsarbeidere har både kompetanse og nettverk til å spille en nøkkelrolle i kommuneorganisasjonen når det gjelder medvirkning, samarbeid med andre tjenester og å bygge et lag rundt ungdommen. Bruk gjerne filmen til å vise dine kollegaer og ledere i kommunen hva en fritidsklubb er.

Se filmen her: https://youtu.be/rHuSqErfyvA