Vi trenger deg som tillitsvalgt

(Foto: Ottesen, Steinar)

Den tillitsvalgte er bindeleddet mellom det enkelte medlem og arbeidsgiver. Fra 1. – 5. november feirer vi tillitsvalgtuka med arrangementer og kurs.

29.10.2021 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 02.11.2021

- Nå skal vi feire deg som tillitsvalgte i ei uke. Det er vel fortjent. Som bindeledd mellom den fagorganiserte og arbeidsgiver er du uvurderlige for å gi den enkelte medlem en stemme. Jeg har selv vært tillitsvalgt i mange år. Siden 2017 har jeg vært leder for Fagforbundet Oslo. Jeg er stolt av tilliten medlemmene har gitt meg gjennom alle disse åra, sier Roger Dehlin.

Det er de tillitsvalgte som har ansvar for, og driver, alle aktivitetene i fagforeningene og Fagforbundet Oslo. De jobber også aktivt overfor politikere og andre for å bedre medlemmenes hverdag og for å utvikle fagene. Fagforbundet Oslo har til sammen 3873 tillitsvalgte. Av dem er 432 verneombud.

En ukes feiring av den tillitsvalgte

- Det er viktig å pleie den tillitsvalgte og sikre etterveksten. Folk bytter jobb, blir pensjonert eller ønsker ikke gjenvalg. I Fagforbundet Oslo trenger vi konstant nye tillitsvalgte, kan lederen fortelle.

- Fortsatt finnes det klubber som mangler en tillitsvalgt. Det er synd. Da blir du som medlem ikke representert som du skal. Vi kan hjelpe medlemmer i alvorlige enkelttilfeller. Men rutinemessige møter med ledelsen, og andre viktige oppgaver for en lokal tillitsvalgt, har vi ikke muligheter til å gjennomføre, sier Dehlin.

- I løpet av uka vil vi presentere fem ulike tillitsvalgte fra forskjellige fagforbund i Oslo. Jeg håper de vil være til inspirasjon for dem som har lyst til å ta på seg et verv. Vi trenger deg som tillitsvalgt, avslutter Roger Dehlin.

Dine rettigheter som tillitsvalgt

Som tillitsvalgt er du en maktperson med stor betydning på arbeidsplassen. Gjennom felles streik har du fått rett til medbestemmelse på arbeidsplassen. Rett til å møte ledelsen og kreve at de tar opp en sak. Rett til innsyn i budsjett, og rett til å være med og utarbeide og godkjenne turnusplaner. Du har også rett til å bistå medlemmene og inngå avtaler på vegne av dem. Alt dette og mer til finner du i Hovedavtalen.

Dette gjør du som tillitsvalg

Den tillitsvalgte skal støtte og hjelpe medlemmene på arbeidsplassen. Du skal sørge for god informasjon til rett tid. Holde på med verving og innmelding. Kalle inn til medlemsmøter, plassmøter og gruppemøter. Svare på spørsmål fra medlemmene om rettigheter i arbeidslivet som lønn og avtaler, pensjon, heltid/deltid, oppsigelser og turnus.

Du er ikke alene som tillitsvalgt. Du får gratis kurs i avtaleverk, arbeidsrett og kommunikasjon med rett til permisjon med lønn. Det er også mulig å bli frikjøpt, slik at du kan være tillitsvalgt på heltid eller du kan få økonomisk støtte for ulempen vervet medfører. Sjekk hva fagforeningen din tilbyr, hvis du vurderer å ta et verv.

Her kan du lese mer om det å være tilitsvalgt.