Et bindeledd mellom medlemmer og arbeidsgiver

Sara Elisabeth Skreppedalen Moss-Fongen, prest og bispedømmetillitsvalgt i Oslo, Fagforbundet Teologene.

02.11.2021 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 06.11.2021

Jeg er et bindeledd mellom medlemmer og arbeidsgiver hvis det oppstår uenigheter som arbeidstakeren ikke klarer å løse selv. Jeg kan også svare på spørsmål om rettigheter som gjelder for eksempel permisjon, lønn og arbeidskontrakter.

Rett til å møte arbeidsgiver

Hvis noen har problemer så har jeg rett til å møte med arbeidsgiver og rett til å kreve at man snakker om disse tingene.  Det har man nødvendigvis ikke som enkeltperson. Jeg representere også teologene i kontaktmøte med arbeidsgiver og fagforeningene. Der har vi månedlige kontaktmøter hvor vi drøfter spørsmål som oppstår og som gjelder flere. Vi får orienteringer og vi orienterer arbeidsgiver om aktuelle problemstillinger.

Bratt læringskurve som streikeleder

Jeg måtte vær streikeleder i Oslo i fjor. Vi streika i til sammen 29 dager. Det var en bratt læringskurve. Vi fikk til gode resultater og saken gikk i vår favør.