Politikerne måtte svare om tannhelse

VIKTIG TEMA: Det ble trangt om plassen da Fagforbundet Ung og Snorre Valen inviterte til seminar om tannhelse på Stortinget. (Foto: Martine Grymyr)

Stortingspolitikerne fikk en krevende jobb med å svare for seg, da Fagforbundet Ungs seminar om tannhelse inn i egenandelsordningen gikk av stabelen for en fullsatt sal på Stortinget i dag.

23.03.2017 av Martine Grymyr
Sist oppdatert: 26.10.2021

– Etter tre år med tannhelsekampanje ser vi hvor viktig dette er for folk. Vi ser hvor viktig det er å ha trygghet, god helse og muligheten til å få hjelp uansett når og hvem du er. Tennene våre er en del av kroppen, derfor må tannhelse likestilles med andre offentlige helsetjenester, sa Christina Beck Jørgensen, leder av Fagforbundet Ung, da hun åpnet Fagforbundet Ungs tannhelseseminar på Stortinget i dag.

ÅPNET SEMINARET: Christina Beck Jørgensen, leder av Fagforbundet Ung. (Foto: Martine Grymyr)

Seminaret var et ledd i Fagforbundet Ungs tannhelsekampanje, og ble arrangert i samarbeid med Snorre Valen fra Sosialistisk Venstreparti.

10 milliarder for tannhelsereform

Blant de rundt 30 deltakerne var representanter fra både fagbevegelsen, interesseorganisasjoner og enkeltpersoner. Alle med et felles ønske om å likestille tannhelse med andre offentlige helsetjenester. Til seminaret var også samtlige politiske partier invitert til å fortelle om sin politikk på område, og det var til slutt Ruth Grung (AP), Morten Wold (FrP) og Snorre Valen (SV) som tok oppgaven å svare for sin partipolitikk.

Det var SV, med nestleder Snorre Valen i front, som fikk åpne innleggsrunden. Partiet, som holdt sitt landsmøte denne helga, har allerede et klart mål om å innføre et egenandelstak på tannhelse.

– Det første vi må gjøre er å stoppe regjeringas planer om å flytte tannhelsetjenesten fra fylkeskommunen til kommunen. Det neste er å gjennomføre en reform. Vi spurte regjeringa hva det ville koste å innføre et egenandelstak for tannhelse for vokse i Norge, og svaret var rundt 10 milliarder kroner. I budsjettet vårt for 2017 er det derfor foreslått en modell hvor vi bruker en milliard mer hvert år, helt til vi har full dekning. Det vil si at om 10 år kan vi ha et tak for alt over 2500,- kroner dekkes, sa Valen.

På spørsmål om det kunne være aktuelt med en behovsprøvd ordning, ga Valen klar tale:

– Du skal ha rett på hjelp, uansett. Det må være et universelt system, så får du heller betale mer eller mindre skatt. Det er den eneste muligheten til å skape et robust system.

Sterke fortellinger

Blant de frammøtte var det mange som hadde sterke historier å fortelle om konsekvensene av dyr tannhelse. Rolf Solvang fra Fattignettverket i Norge fortalte om desperate folk som har tydd til selvmedisinering med blant annet heroin for å døve tannverket.

SPØRSMÅLSRUNDE: Simen Brændenhaugen fra NORILCO (Norsk forening for personer med stomi, reservoar og mage/tarmkreft), var bare en av mange som benyttet anledningen til å spørre ut politikerne om tannhelse. (Foto: Martine Grymyr)

Ida Medina Jodanovic, leder av Velferdstinget i Gjøvik, Ålesund og Trondheim, kunne fortelle om studenter som dropper ut av studiene fordi regningene fra tannlegen tar knekken på økonomien. Rundt hele bordet var historien den samme: for veldig mange nordmenn er tannhelse for dyrt.

AP: – Må prioritere

Ruth Grung fra Arbeiderpartiet, som nylig skuffet mange da de gikk bort fra å jobbe for et egenandelstak for tannhelse i sitt partiprogram, var opptatt av å belyse det hun kaller en stille revolusjon innenfor tannhelse.

– Det har skjedd en positiv utvikling i det stille. Fagmiljøene har gradvis blitt flinkere til å prioritere ut ifra diagnose og de som trenger det mest, og tannhelse er det området hvor utbetalingene har økt mest, forklarte Grung, og fortsatte:

– I første omgang vil vi prioritere fire områder: Barn og unge, rusavhengige, de med høye utgifter til tannlege, og vi vil jobbe imot at ansvaret for den offentlige tannhelsetjenesten skal flyttes fra fylkeskommunen til kommunene, slik regjeringen vil.

Frp sier nei takk til mer skatt

Fremskrittspartiets Morten Wold var på plass for å representere de to regjeringspartiene. Han innrømmet å ha sansen for Valens reformidé.

– Jeg er helt enig i det Snorre sier, at man kanskje bør se på en opptrappingsplan. Selv om alle partiene skulle bli enige, er det helt utenkelig at vi finner penger til å innføre en tannhelsereform over natta. Samtidig er det viktig å huske på at vi i dag har generelt mye bedre tannhelse enn for bare noen år siden. Du kan være født med dårlige tenner, men det er også mye du kan gjøre for å redusere behovet for tannbehandling. Blant annet må vi innarbeide gode tannlegevaner allerede fra vi er barn, sa Wold.

SENTIO: Seniorrådgiver i Sentio, Arve Østgaard, kom til seminaret for å fortelle om undersøkelsen Sentio utførte for Fagforbundet Ung i februar 2016. (Foto: Martine Grymyr)

I februar 2016 gjennomførte Sentio en undersøkelse på vegne av Fagforbundet Ung, hvor det kom fram at hele 8 av 10 nordmenn er villige til å betale mer skatt for å få rimeligere tannhelse. De som oppga at de stemte Frp var også de som var minst villige til å betale mer skatt for tannhelse, og Wold inntok samme ståsted som sine velgere.

– Mer skatt? Jeg tror ikke det er måten å gjøre det på. Da har jeg mer sansen for Snorre Valen sitt forslag om en langsiktig måte å gjøre det på. Mange med dårlig tannhelse vil jo uansett bli belastet i et offentlig budsjett i den andre enden. Tannhelse er et stort område, og jeg skulle ønske at vi hadde mer penger å bruke, sa Wold, og henvendte seg til forsamlingen:

– Dette er ikke en sak som løses over natta. Derfor er det viktig at det finnes sånne aksjonsgrupper som dette, som kan holde presset oppe. Vi politikere er faktisk åpne for press, avsluttet Wold lurt.

PANELET: Politikerpanelet bestod av fra venstre: Morten Wold (FrP), Ruth Grung (AP) og Snorre Valen (SV). (Foto: Martine Grymyr)