Ny kulturmarsj for rettferdig pensjon

Kulturarbeidere kjemper for rettferdig pensjon. Onsdag 29. september, klokka fire på ettermiddagen, går arbeidere fra teatre og scener på nytt i Oslos gater. De krever at teaterdirektørene må handle.

28.09.2021 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 28.09.2021

Her går marsjen

Kulturmarsjen starter på Operaen klokka fire på ettermiddagen. Det bli stopp ved Oslo Nye teater og Det Norske Teater med sang og musikk. Det blir også stopp på Jernbanetorget og Egertorget. Etter endt marsj blir det politiske appeller og kulturelle innslag foran Nationaltheatret klokka fem.

Rettferdig pensjon

Fagforbundet Teater og Scene, NTL og Creo gikk i 2016 med på en midlertidig pensjonsordning for å sikre økonomien og bærekraften til institusjonene våre. Vi hadde en felles målsetting med arbeidsgiverne om å på sikt få på plass en pensjon som varer livet ut og som virker likt for kvinner og menn. Det løftet løper de fra.

Her kan du lese mer om streik i kultursektoren.

Mulig opptrapping fra fredag

Kulturarbeiderne har vært i streik i fire uker. Torsdag 30. september er det mekling hos Riksmekleren.  Vi har et stort håp om en fornuftig løsning. Blir det ikke enighet på torsdag går ytterligere 249 ut i streik og dermed er 805 ansatte i streik fra 1. oktober.

Støtt de streikende. Vis solidaritet. Møt opp på kulturmarsjen 29. september!