Tillitsvalgtprofilen Merete Dahl

Tillitsvalgtprofil av Merete Dahl, leder av pensjonistutvalget i Fagforbundet Vestfold og Telemark.

21.06.2021 av Mari Veholt-Meinstad
Sist oppdatert: 25.06.2021

Fortell litt om deg selv

Jeg kommer fra Nøtterøy i Færder kommune.

Av utdanning er jeg vernepleier med sosialpedagogikk og psykiatri og ledelse som tilleggs fag.
Jeg ble medlem i 1986 og det var helt naturlig å organisere seg i et LO-forbund. Dette var jo rett før HVPU reformen og DET engasjerte stort. Ble tillitsvalgt og med i fagforeningen samtidig.
Når man ikke kan tåle så inderlig vel, den urett som rammer andre enn deg selv- da er tillitsvalgts rollen en døråpner. Men også når du brenner for utvikling for samfunn og folk.
Fagforbundet er landets største fagorganisasjon innen offentlig sektor, og om du virkelig vil noe må du velge et forbund som har stor påvirkningskraft.

Hva fikk deg til å bli medlem i fagforbundet og ikke minst få en interesse for å jobbe aktivt i Fagforbundet?

Jeg begynte å jobbe på en sentralinstitusjon i Vestfold, og der var det helt vanlig at man meldte seg inn i et LO-forbund.
Etter et par år startet vi en avlastningsbolig i Tønsberg og siden den gang har jeg hatt ulike tillitsverv.

Hva du kun kunne velge en, hva vil du si er din hjertesak?

Etter 35 år i forbundets tjeneste må jeg si: Rettferd for folk og anstendighet i arbeidslivet.

Hvorfor tror du at Fagforbundet er den arbeidstaker organisasjonen med flest medlemmer i hele Norge?

Det mener jeg handler om flere ting: I denne sammenhengen ER det størrelsen det kommer an på.
At vi evner å se bredden i arbeidslivet, husk vi har over 100 arbeidsgrupper og ivareta. Da må vi løfte blikket.
Vi har god bredde i det yrkesfaglige tilbudet og medlemmene har derigjennom mange tilbud å velge i når de ønsker påfyll. Og de er jo velkomne til å velge på tvers av seksjonene.

Hva er det morsomste med å ha ett verv og jobbe aktivt i Fagforbundet?

Det er godt å være på et lag med SÅ mye bra og dedikerte folk. Her har jeg fått bruk for både kompetanse og tillitsvalgts erfaring.