Tillitsvalgtprofilen Kristine Hallerud Kaspara Akselsen

Tillitsvalgtprofilen av Kristine Hallerud Kaspara Akselsen leder av ungdomsutvalget i Fagforbundet Vestfold og Telemark.

21.06.2021 av Mari Veholt-Meinstad
Sist oppdatert: 25.06.2021

Fortell litt om deg selv

Jeg er 26 år og bor i Horten med samboer og baby på vei.
Jeg har jobbet innen helse i 10 år, både på sykehjem, i hjemmetjeneste og bolig for psykisk utviklingshemmede. Er nå frikjøpt tillitsvalg ti i fagforbundet ungdomsutvalget, stortrives trives med det. Fikk noen av interessene mine som jobb når jeg ble frikjøpt ellers tilbringer jeg mye tid med venner og familie. Jeg en livsnyter som nyter livet goder.

Hva fikk deg til å bli medlem i fagforbundet og ikke minst få en interesse for å jobbe aktivt i Fagforbundet?

Grunnen til at jeg ble medlem er veldig morsom. Det var stand på videregåendeskolen jeg gikk på og flere forbund var der bland annet Fagforbundet. Jeg meldte meg inn i alle for å få gratis ting.

Fagforbundet var de første som tok kontakt etter at jeg meldte inn så derfor fortsatte jeg her.

Jeg ble tillitsvalgt på arbeidsplassen fordi jeg opplevde at flere av mine kollegaer og meg selv inkludert hadde problemer med å få fast og full stilling. Derfor ønsket jeg å være med for å kunne bidra til å løse dette.

Når jeg ble tillitsvalgt på arbeidsplassen vokste det på meg, samtidig som jeg fikk mulighet til å utvikle meg politisk i forhold til å jobbe for et bedre arbeidsliv for medlemmene våre.

Hva du kun kunne velge en, hva vil du si er din hjertesak?

Vanskelig å velge bare en, men det å kunne tilby et godt arbeidstilbud for unge som kommer ut i arbeidslivet er en viktig sak for meg. Alle skal ha muligheter til fast og 100% stilling, slik at det å etablere seg i livet blir tryggere og mer forutsigbart en det er i dag.

Hvorfor tror du at Fagforbundet er den arbeidstaker organisasjonen med flest medlemmer i hele Norge?

Fordi alle er velkommen i Fagforbundet og ingen blir ekskludert, Fagforbundet er et forbund for arbeidsfolk og Norge. Det at vi er så store skaper trygghet og mangfold.

Hva er det morsomste med å ha ett verv og jobbe aktivt i Fagforbundet?

Jeg synes det er morsomt å jobbe med det som tidligere var en hobby, mine personlige meninger og standpunkt blir stadig utfordret. Noe som gjør at jeg blir utfordret, utvikler meg og blir tryggere på meg selv. Til slutt vil jeg si at det er veldig spennende og morsomt å stadig bli kjent med nye mennesker og sterke personligheter på tvers av kommuner og regioner.