Nyhetsbrev for november

Her finner du Fagforbundet Bergen sitt nyhetsbrev for november 2020

06.11.2020
Sist oppdatert: 06.11.2020

Kjære medlem i Fagforbundet Bergen.

Smitten av covid-19 er dessverre økende, og hverdagen vår fortsetter å være preget av pandemien, slik det har vært i mange måneder allerede. Påbud om hjemmekontor, restriksjoner knyttet til hvor mange man kan ha besøk av i eget hvem, sterke anbefalinger mot bruk av kollektivtrafikk, og generell oppfordring om å begrense kontakt med andre mennesker.

Dette påvirker oss alle, og det er viktig at vi er rause med hverandre. Fagforbundet Bergen oppfordrer alle medlemmer til å følge de rådene som kommer fra nasjonale og lokale myndigheter. Sammen kommer vi oss gjennom dette også.

I dette nyhetsbrevet kan du lese mer om:

• Lønnsoppgjøret 2020{insert_ep_object class="right" style="float: right;" templateName="image_half" profileId="" imageId="60339" description1="" description2="" align="right" href="" type="imageTemplate"}
  • Arbeidskamper
  • Kontingent-endring ved permittering
  • LOs medlemsdebatt
  • Rabatt hos Teater Vestland
  • Lederen i fagforeningen kan havne på Stortinget:
  • Klipp deg hos en frisør med tariffavtale
  • Yrkesfaglig
  • Verving
  • Aktuelt
  • Aktuelle møter/foredrag
  • Medlemsfordeler
  • Lokalpolitikk
  • Videoer
  • Følg Fagforbundet på Facebook
  • Kontakt oss

Lønnsoppgjøret 2020:

De ulike tariffoppgjørene ruller av gårde etterhvert som høsten beveger seg nærmere vinteren. Fagforbundet er part i nærmere 80 ulike avtaler, noe som innebærer at det nesten er forhandlinger året rundt. Fagforbundet Bergen har medlemmer i omlag 20 av disse avtalene.

Ferdige oppgjør:

Kommende forhandlinger:

• november: NHO for ansatte i private kinoer, asylmottak, barnevern og Norges Blindeforbund (NHO 453)
  • november: Ambulanseoverenskomsten (NHO)
  • november: Pleie- og omsorgsoverenskomsten (NHO)
  • november: Mønsteravtalen for Tannhelsesekretærer (Virke)
  • november: Virke Huk (helse, utdanning og kultur)

Det er ikke satt dato for alle oppgjør.

Oppgjør som skal til mekling:

• Fagforbundet – Kirkenes arbeidsgiverforening (Den Norske kirke)
  • Fagforbundet – Virke (tariffavtale for boligbyggelag)

Dersom du er interessert i hvilke ulike oppgjør som har brudd og skal til mekling, kan du finne informasjon på www.riksmekleren.no

{insert_ep_object class="right" style="float: right;" templateName="image_half" profileId="" imageId="73847" description1="" description2="" align="right" href="" type="imageTemplate"}

Arbeidskamper:

Streiker:

Internasjonalt:

Kontingent-endring ved permittering:

Å stenge ned samfunnet har mange konsekvenser, deriblant at enkelte både blir permittert og eventuelt også mister jobben sin fordi bedriften ikke overlever. Dersom du blir permittert er det viktig at du gir fagforeningen melding om det slik at fagforeningskontingenten kan justeres. Ta kontakt på telefon 55900090 eller send en e-post til post@fagforbundet-bergen.no.

Se også: Regjeringen forlenger økt dagpenge-sats for permitterte.

LOs medlemsdebatt:

Forskjellene øker i samfunnet. Men hva kan vi gjøre for å hindre at forskjellene blir enda større? Det er tema for LOs medlemsdebatt. Foran LO-kongressen i 2021 inviteres alle medlemmer til å si sin mening om hva vi kan gjøre for å skape et mer rettferdig samfunn.

Mer info om debatten og om hvordan du kan delta finner du her.

Om du vil rett til svarskjemaet kan du trykke her.

Rabatt hos Teater Vestland:

LOfavør-komiteen i Vestland har på vegne av alle LO-medlemmer fått en avtale om 25% rabatt på oppsetninger. Når bestiller elektronisk legges rabattkoden inn.

For oppsetningen «Frakt under havet» gjelder følgende rabattkode: frakten20

{insert_ep_object class="right" style="float: right;" templateName="image_half" profileId="" imageId="75490" description1="" description2="" align="right" href="" type="imageTemplate"}

Mer om stykket «frakt under havet» finner du her.

Lederen i fagforeningen kan havne på Stortinget:

Leder i Fagforbundet Bergen kan havne på Stortinget for SV etter valget i 2021. I en enstemmig innstilling fra nominasjonskomiteen i SV Hordaland er Sara plassert på andreplass, bak partileder Audun Lysbakken. Les intervju med Sara i Fagbladet.

Klipp deg hos en frisør med tariffavtale:

Fagforbundet Frisørenes Fagforening har laget et digitalt kart som viser hvor du finner din nærmeste frisør med tariffavtale. Nå er det enda enklere å sørge for at klipper deg hos noen som har ordnede lønns- og arbeidsvilkår. Du finner kartet her.

Yrkesfaglig:

Er det noe korona-epidemien viser oss så er det at alle yrker er viktige. Alle fyller en rolle, og det må og skal anerkjennes. Uansett hva du jobber med, skal du være stolt over den jobben du gjør.

Aktuelt:

• KS, Delta og Fagforbundet har laget en veileder til ordningen «fagbrev på jobb». Denne veilederen kan du lese her. Det har også vært et webinar om ordningen. Opptak av det webinaret kan du se her.

Yrkesfaglige tilbud:

Verving:

Fagforbundet Bergen øker i antall medlemmer. Det er vi veldig glade for. Koronapandemien har gjort at mange har fått øynene opp for hvor viktig det er med et organisert arbeidsliv. Ikke bare i krisetid, men det er kanskje da man kjenner det spesielt godt på kroppen.

{insert_ep_object class="right" style="float: right;" templateName="image_half" profileId="" imageId="60326" description1="" description2="" align="right" href="" type="imageTemplate"}

Kampen for utvidede permisjonsrettigheter, full lønnskompensasjon ved permitteringer i begynnelsen av pandemien, økning i antall sykedager og mer, hadde ikke vært tilfelle uten en sterk fagbevegelse.

Det er i krisetider vi ser effekten av å være samlet og sterke. Den kraften bygger vi opp før krisene inntreffer.

På slutten av programmet «sånn er Norge» fortalte en åpenhjertig Harald Eia om hva fagbevegelsen betyr og har betydd for han personlig. Om du ikke har sett det, kan du se klippet her.

Mange av dem som ikke er organisert, er uorganisert fordi de ikke er spurt om de vil organisere seg. Kjenner du noen som står utenfor felleskapet? Spør om de vil bli med i Fagforbundet.

Aktuelt:

Aktuelle møter/foredrag:

Medlemsfordeler:

Fordelen ved å være mange, er mange. Fagforbundet er nesten 400.000 medlemmer, og kan gi gode fordeler til sine medlemmer. Den viktigste fordelen er de tillitsvalgte på arbeidsplassen og at du får hjelp dersom du trenger det. At mange medlemmer står bak den enkelte ved behov.

I tillegg til det, så har du som medlem tilgang til:

Lokalpolitikk:

Videoer:

Fagforbundet lager mange korte videoer som forklarer forbundets arbeid eller andre tema.

Her er en liste med linker til noen av dem. Du kan gjerne dele de i sosiale medier om du ønsker.

Følg Fagforbundet på Facebook:

Facebook brukes aktivt for å spre artikler og arrangement. Dersom du har en Facebook-konto oppfordrer vi til å følge Fagforbundet Bergen der. Følg gjerne også Fagforbundet Vestland sin side.

Du finner sidene via følgende linker:

Kontakt oss: