Unngikk streik i energisektoren

Ingrid Myran, forhandlingsenheten i Fagforbundet. (Foto: Fagforbundet)

Partene i energisektoren ble enige om ny tariffavtale etter mekling natt til onsdag.

04.11.2020 av Informasjonsavdelingen

Resultatet fra oppgjøret er i tråd med frontfaget. Det gir en økning på 5,6 % på alle kronesatsene, en minstelønnsøkning på 27.500 kroner, og garderobebestemmelser i tråd med andre områder.

- Helheten i oppgjøret ble bra, kommenterer Ingrid Myran som har deltatt i oppgjøret for Fagforbundet.

Last ned tariffplakat til arbeidsplassen din

EL og IT Forbundet er avtalepart på avtalen med Energi Norge, og Fagforbundet har en samarbeidsavtale med El og IT Forbundet. De to forbundene har sittet på samme side av bordet under meklingen. Forhandlingsmotpart har vært Energi Norge.

Forbedringer i vilkår ved reiseoppdrag

Varslingsfristen er strammet inn i den nye tariffavtalen. I tillegg er kravet til standarden på innkvartering under arbeidsreiser forbedret, og det er innført en kompensasjonsbestemmelse for rotasjoner med ekstra lange arbeidsdager.

Dette er generelle forbedringer i vilkårene til ansatte som reiser på oppdrag med overnatting. Det er også kommet på plass et rammeverk for hjemmekontor der retningslinjene skal utarbeides sammen med tillitsvalgte.

Etter flere års arbeid har det blitt tatt inn en ny minstelønnssats for stillinger som krever teknisk fagskole og høyskole.

God likestillingsprofil

Partene ble enige om at det fra og med 1. juli 2021 skal være separate dame- og herregarderober, og toalett med egen inngang.

– Kvinner som tilbys en plastbøtte som do, eller må skifte bak et forheng innerst i brakken er bare noen av opplevelsene vi har fått meldinger om. Vi har hatt som mål å rydde i situasjonen, og med dette resultatet er vi i mål innenfor samtlige områder der EL og IT Forbundet er representert, sier Bjørn Fornes, leder av EL og IT Forbundets forhandlingsavdeling.

Les mer om resultatet i ditt tariffoppgjør i riksmeklerens møtebok

Resultatet går nå til uravstemning.