Fagforbundet er i streik - Bussene står!!!

Roger Storholt, streikevakt på bussgarasjen i Kobbervikdalen, Drammen

Roger Storholt, streikevakt på bussgarasjen i Kobbervikdalen, Drammen (Foto: Astrid Isene)

Det er streik i bussbransjen. Bussjåførene ber bare om det de ble lovet i 2007 at lønna skal opp på linje med industriarbeiderlønn siden bussbransjeavtalen ble opprettet i 2007, men i stedet har lønnsutviklinga gått baklengs de siste årene.

22.09.2020
Sist oppdatert: 22.09.2020

De har streiket fra arbeidstidens begynnelse nå søndag morgen. Konflikten handler om at arbeidsgiver ikke har vært villig til å finne løsninger på avtaler om bussjåførers lønnsutvikling.

Fagforbundet benytter streik, vårt kraftigste maktmiddel, for at også bussjåførene skal oppnå rettferdige lønns- og arbeidsvilkår. Arbeidsgiver krever fleksibilitet av de ansatte i bransjen.

I praksis betyr det at en en bussjåfør kan være på jobbb i opp mot 70 timer per uke, men kun få betalt for halvparten, siden de må ta fri midt på dagen. Sjåførene melder om at det er nærmest umulig å kombinere jobb med familieliv.

Masud Gharahkhani, stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet, ogBuskerudbenken kom innom å snakket med de streikende busssjåførene.

For deg som er passasjer handler det om at din sikkerhet skal ivaretas. Den er best ivaretatt med en uthvilt sjåfør, ikke en utslitt sjåfør.