– Kunsten må kunne kritisere makthaverne

Tillitsvalgt Nora Hagen.

Tillitsvalgt Nora Hagen. (Foto: Steinar Ottesen/Fagforbundet Oslo)

Den siste uken har ytringsfriheten i kunsten vært under angrep fra høyresiden og landets statsminister. Under regionsmøte gikk Nora Hagen på talerstolen og tok til motmæle. – Det er vitalt for demokratiet at kunsten er fri til å kritisere makthaverne.

19.03.2019
Sist oppdatert: 19.03.2019

Alle har fått med seg saken om Black Box Teater og kunststykket «Ways of Seeing». Erna Solberg har uttalt at kunstnerne bak forestilling har ansvar for tryggheten til politikerne. Dette er et alvorlig forsøk på å kneble ytringsfriheten. I tillegg har Oslo Frp foreslått å stoppe det kommunale tilskuddet til teateret. Ytringsfriheten i kunsten har vært under angrep fra høyeste hold de siste dagene.

Nora hadde fått nok

Nora Hagen er tillitsvalgt i Fagforbundet Teater og Scene gikk på talerstolen for første gang under et regionsmøte og fikk stor applaus for sitt innlegg om ytringsfrihet i kunsten.

– Saken om Black Box Teater fremstår som en komplisert sak, men det handler om noe helt grunnleggende. Det handler om ytringsfrihet i kunsten, sier Nora Hagen fra talerstolen.

– Det er vitalt for demokratiet at kunsten er fri til å kritisere makthaverne. Det vi ser nå er forsøk på sensur og det er skadelig for demokratiet. Vi har en statsminister som har en skremmende dårlig rolleforståelse når hun kritiserer enkelt personer, sier Nora Hagen.

– Frykten er at det får en chilling effekt i kunsten. Noen mener at de skulle droppet å vise huset til justisministeren i forestillingen. Spørsmålet blir hva kan vi ikke vise neste gang? Hva kan vi ikke si neste gang? Slik kan det ikke være, avslutter Hagen.

Støtte fra salen

Lederen i Fagforbundet Oslo, Roger Dehlin, støttet innlegget 100 prosent fra talerstolen under sin oppsummering av den politiske debatten. Det samme gjorde Randi Færevik som er leder av yrkesseksjonen for kirke, kultur og oppvekst.

– Dette har vært et angrep på retten til frie ytringer. Det er en viktig sak for mange kunstnere, men det bør være en viktig sak for alle. Det viser hva regjeringen egentlig står for, sier Randi Færevik.

Lørdag kl. 10.00 er det en markering foran Stortinget for å forsvare kunstnerisk ytringsfrihet.

Møt opp! Mer informasjon her.