Yrkeskonkurranse på tvers av språk

Fagforeninger fra Shadon-provinsen i Kina besøkte nylig Oslo og deltok i yrkeskonkurranse i regi av Fagforbundet Oslo. – God pasientbehandling og læring er viktig for alle, uavhengig av landegrenser, sier Helge Sporsheim.

08.07.2019
Sist oppdatert: 11.07.2019

Fagbevegelsen har samarbeidsprosjekter mange steder i verden. Det samme har Fagforbundet Oslo. I 2018 inngikk LO en ny samarbeidsavtale med kinesisk fagbevegelse hvor ett av målene er et videre samarbeid om yrkesfaglige spørsmål og kompetansepolitikk.

I sommer var fagbevegelsen i Shandong-provinsen på besøk hos LO og Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN). Fagforbundet Oslo bidrar til dette besøket ved i samarbeid med Opplæringskontoret for helse- og oppvekstfag i Oslo å arrangere en yrkeskonkurranse. Konkurransen ble arrangert i helsearbeiderfaget og i ambulansefaget. Opplæringskontoret for helse- og oppvekstfag i Oslo stilte lokaler til disposisjon for både øvelser og gjennomføring av konkurransen i begge fag. Yrkeskonkurransene ble gjennomført ut fra tilsvarende opplegg som under yrkes-NM.

Vi tok en kjapp prat med Helge Sporsheim som er leder av yrkesseksjonen for helse og sosial i Fagforbundet Oslo.

Hvorfor er slike besøk nyttig?

– Dette er verdifull erfaringsutveksling mellom kolleger som til daglig yter akuttmedisinsk og helsehjelp. Vi i Fagforbundet er opptatt av fag- og kompetanseutvikling, da det fører til bedre pasientbehandling. God pasientbehandling er viktig for alle, uavhengig av landegrenser. Man lærer om yrkeskonkurranser og hvordan vi bruker dette som et ledd i fag -og kompetanseutvikling, sier Sporsheim.

Hvordan gikk yrkeskonkurransen?

– Det ble en flott dag med masse læring på tvers av landegrenser. Jeg er stolt av alle som deltok, sier Helge Sporsheim.

Shanghai skal arrangere World Skills/yrkes-VM i 2021. Vinneren av yrkes NM i Agder 2020 deltar iWorldSkills-arrangementet som blir avholdt i Shanghai fra 22. til 27. juli 2021.

{insert_ep_object templateName="image_center" profileId="" imageId="72549" description1="Jørgen Aanerud fra Fagforbundet Pleie og Omsorg spiller pasient. " description2="" href="" type="imageTemplate"}