Tusenvis får høyere pensjon

Illustrasjon: Trude Tjensvold

Tusenvis av ansatte i kommunene kan få høyere pensjon etter at Arbeidsretten slo fast at ansatte som ikke ville være med når den offentlige tjenestepensjonsordningen i kommunene ble innført, likevel hadde krav på tjenestepensjon. Utfordringen nå er å finne de det gjelder.

20.05.2011 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 07.06.2011

Bakgrunnen for saken var at Fagforbundet krevde at tre medlemmer i Vestvågøy kommune skulle ha tjenestepensjon selv om de reserverte seg da kommunen innførte tjenestepensjonsordning i 1977. Fagforbundet mente tariffavtalen ikke gav de ansatte anledning til å reservere seg den gangen. Arbeidsretten gav Fagforbundet rett og slo fast at: Disse reservasjonene er ugyldige. Det er foreløpig uklart hvor mange som blir berørt av dommen, men tallet er trolig høyt. Bare i Vestvågøy ba hele 50 personer om å få reservere seg fra å være med.

Dommen innebærer at kommunene er ansvarlige for utbetalinger til pensjonistene også for den tida arbeidstakeren hadde reservert seg mot opptak i ordningen, eller ikke har vært innmeldt eller feilinnmeldt av andre grunner. Man vet ikke hvor mange dette vil gjelde, men det kan være mange. For den enkelte arbeidstaker kan det dreie seg om mange tusen kroner hver måned gjennom hele pensjonisttilværelsen.

En av de tre som vant i retten fikk bare godskrevet elleve års opptjening da vedkommende gikk av med pensjon i 2008, men fikk mer enn 30 år og dermed full opptjening i tjenestepensjonsordningen etter at dommen var avsagt. Dermed får han et betydelig hopp i sin løpende pensjon.

- Den enkelte pensjonist vil kunne ha krav på en betydelig oppgradering av sitt pensjonsgrunnlag, og det dreier seg også om etterbetaling av pensjon tre år tilbake i tid fra kravet reises", sier advokat Kjetil Edvardsen som sammen med advokat Sigurd-Øyvind Kambestad førte saken for LO og Fagforbundet mot KS og Vestvågøy kommune.

Ber om hjelp fra uteapparatet
Fagforbundet har skrevet til alle landets kommuner og bedt dem kartlegge hvilke personer som valgte å reservere seg mot å være med i tjenestepensjonsordningen da den ble innført. Forbundet mener det er vanskelig å vite om kommuneadministrasjonene vil medvirke til å finne svar på spørsmålene som er stilt og ber de tillitsvalgte etterlyse svar fra sin kommune.

Fagforbundet har engasjert en person som skal jobbe med oppfølging av denne dommen. Vedkommende vil være på plass i juni. Vedkommende vil være avhengig av at vi skaffer fram opplysningene som mangler. De tillitsvalgte bes også om å forsøke å bidra til å skaffe fram slike opplysninger på egen hånd.

Det er laget en egen e-postkasse for denne jobbinga. Dersom du har spørsmål, opplysninger eller kommentarer, kan de sendes på mail til: reservasjonsdommen@fagforbundet.no.