Rett til sykelønn etter permisjon

Illustrasjon: Trude Tjensvold

Fagforbundet/LO har fått fullt gjennomslag i Arbeidsretten for at kommuneansatte har rett til sykelønn etter endt permisjon.

07.06.2011 av Kari-Sofie Jenssen
Sist oppdatert: 23.06.2011

Dommen omfatter for eksempel  svangerskapspermisjon, fødselspermisjon, utdanningspermisjon eller permisjon i forhold til adopsjon. Bakgrunnen for at saken ble reist for Arbeidsretten var at et medlem i Fagforbundet var blitt syk mens hun var i utdanningspermisjon. Det førte til at hun ikke møtte på jobben den dagen hun var ferdig med permisjonen.

Hadde hun da rett til sykelønn, altså ordinær lønn, faste årsbeløp og variable tillegg oppsatt i turnusplanen?

Hovedtariffavtalens §8o

Saken gjaldt altså Hovedtariffavtalen § 8.1.2 og bestemmelsene om retten til sykelønn (retten til lønn under sykdom, under permisjoner, omfanget på utbetaling, hvem som betaler og hvor lenge). Arbeidsretten avsa dom den 26. mai 2011. Det ble slått fast at en arbeidstaker som blir syk under permisjon, har rett til full sykelønn fra det tidspunktet det er avtalt at vedkommende skulle vært tilbake i sin tidligere stilling. Dette gjelder både ved hel og delvis permisjon, og uavhengig av om permisjonen er med eller uten lønn.

KS-kravet

KS hevdet at Hovedtariffavtalen § 8 måtte forstås slik at det er krav om fysisk gjeninntreden etter endt permisjon. De henviste til sykelønnsbestemmelsene i folketrygdloven. Fagforbundet og LO mente at Hovedtariffavtalens ordlyd ikke kan fortolkes på bakgrunn av folketrygdloven. Folketrygdloven beskriver gjeldende minimumsvilkår for allmenn rett til sykepenger. Kommunen hevdet, etter rådgivning fra KS, at hun ikke hadde rett til sykelønn fra det tidspunktet hun skulle vært tilbake etter endt permisjon fordi hun ikke hadde møtt opp på jobb. KS fikk altså ikke medhold i Arbeidsretten.

Fagforbundets krav

Fagforbundet mente imidlertid at en arbeidstaker som har tidsbegrenset permisjon og som skal tilbake til sin tidligere stilling, har krav på lønn etter denne stillingens lønn som om sykdommen ikke hadde inntrådt. Saken ble for øvrig ført samtidig med sak mellom Delta og KS, og hvor Delta har fått tilsvarende dom for sitt medlem. Dette er en viktig avklaring som har stor betydning for mange av våre medlemmer i kommunal sektor.