Tysk fagbevegelse halvert

Ifølge Dr. Dierk Hirschel, sjefsøkonom i fagforeningen Ver.di som organiserer blant annet sykehusansatte, er en det blitt flere jobber fordi mange fulltidsjobber erstattet med to deltidsstillinger.

Etter sammenslåingen mellom øst og vest hadde DGB, Deutscher Gewerkschaftsbund, som tilsvarer norsk LO, ca. 12 millioner medlemmer. Nå er antallet halvert.

30.10.2017 av Marianne Billing
Sist oppdatert: 03.11.2017

DGB har i realiteten mistet alle medlemmene de fikk fra øst. I dag har de åtte DGB-forbundene litt over 6 millioner medlemmer. Med dagens rekordtall for yrkesaktive på 43,6 millioner gir det en organisasjonsgrad på under 14 prosent. Likevel er DGB fremdeles verdens største fagorganisasjon.

Et av hovedproblemene til tyske fagbevegelse er at flere hundre tusen industriarbeidsplasser er blitt borte. Samtidig har 40 prosent av arbeidsstyrken fått en løs tilknytning til arbeidslivet etter finanskrisa. Det at så mange har nulltimerskontrakter, deltidsstillinger og minijobber gjør det vanskelig for fagforeningene å verve.

Minijobber og minstelønn

I 2015 innførte Tyskland en nasjonal lovfestet minstelønn på 8,50 euro i timen, som nå er økt til 8,84 euro. Det var en stor seier for GDB, og førte til at 3,5 millioner tyske arbeidere fikk en lønnsøkning på opp mot 20 prosent. Men de som tjente mest på dette var uorganiserte arbeidere uten tarifflønn.

Og minstelønnen gjelder ikke for de 7,5 millioner tyskere som har minijobber med maks utbetaling på 450 euro i måneden. Riktignok slipper de skatt, men disse jobbene har ikke blitt en inngangsport til arbeidslivet slik de var ment å være. I stedet øker antallet «working poor», det vil si folk som jobber full stilling og ikke kan leve av lønna si. Et annet problem er forgubbing. Bare to av tre medlemmer er yrkesaktive, og gjennomsnittsalderen øker.

Straffer fagforeningene og SPD

Ifølge Dr. Dierk Hirschel, sjefsøkonom i fagforeningen Ver.di som organiserer blant annet sykehusansatte, er mange fulltidsjobber erstattet med to deltidsstillinger.

– Da Gerhard Schrøders sosialdemokratiske regjering gjennomførte de store arbeidsmarkedsreformene fra 2003 førte det til en stor lavlønnssektor med midlertidige jobber. Dette har gått hardt utover fagbevegelsen. Før Schröder var SPD fagbevegelsens forlengede arm inn i politikken. Dermed fikk de sin del av skylda. Samtidig mistet det sosialdemokratiske partiet halvparten av velgerne sine. Resultatet fra valget 2017 viser at velgerne fremdeles holder SPD ansvarlige for ødeleggelsen av arbeidsmarkedet, forklarer Hirschel.