Fire på gangen om lønnsoppgjøret

Får du lønna du har rett på?

Får du lønna du har rett på? (Foto: Mostphotos)

OSS har spurt fire tillitsvalgte: Tariffoppgjøret har blitt annerledes enn vi kunne sett for oss for et år siden – hva tenker du om det og hvilke tilbakemeldinger får du fra medlemmene?

14.09.2020 av Kari-Sofie Jenssen
Sist oppdatert: 01.10.2020

Vegard Boberg

Leder i Asker og Bærum brannkorpsforening

– Vi lever i etterdønningene av en sammenslåing av brannkorps fra 1. januar. Mannskapene er mest opptatt av lønnsforskjellene som har oppstått. Det som kunne hjulpet oss er en lokal pott, som vi kunne bruke til lønnsharmonisering. I tillegg kommer krav til innsparinger i kommunen på grunn av korona, så situasjonen er alvorlig og folka er forbanna.

Berit Teigen Heimholt

Leder i Fagforbundet Drangedal

– Jeg har ikke fått noen direkte henvendelser fra medlemmene, men jeg hører jo at de prater. De synes det er dårlig og hadde nok forventa at de skulle få litt ekstra i år. Jeg synes nok også det. De ansatte innenfor renhold, skole, barnehage og helse har virkelig stått på. De er slitne og sjukemeldingene begynner å komme inn.

Marry Ann Farstad

Leder i Fagforbundet Giske

– Medlemmene som har stått på hardt med mye overtid og lange dager, forventer seg noe ekstra i år. Det synes jeg er rettferdig. Dette er første året mitt i styret, og jeg har ikke fått vært så mye rundt og snakka med folk på grunn av smittevern. Men jeg vet folk er slitne og absolutt ikke klare for noen ny runde med smitte. Det har vært tøffe tak.

Geir Magne Melbye

Leder i Fagforbundet Eidskog

Dugnadsånden blant medlemmene våre på Eidskog er stor, som den er i hele landet. Så forventningene til å få veldig mye i dette oppgjøret, er det vel ingen som har. Men jeg må likevel si at det er et problem med økende ulikhet og stadig større lønnsforkjeller. Det er jo først og fremst på grunn av at lederlønningene de seinere åra bare har dratt i fra.