Hvordan påvirkes vi av jobben som profesjonelle «hjelpere»?

LO-kongressen blir spennende med flere kontroversielle saker, mener Gerd Kristiansen.

Isdal snakker til alle profesjonelle som på en eller annen måte jobber med mennesker og «vansker». Hans foredrag har to fokus: Hva gjør jobben med oss, og hva kan vi gjøre med det.

10.05.2019 av Yrkesseksjon helse og sosial
Sist oppdatert: 29.05.2019

Per Isdal, psykologspesialist

Isdal har i snart 32 år jobbet som terapeut for mennesker med voldsproblemer.  Han var en av de to pionerene bak organisasjonen «Alternativ til Vold», som ble opprettet i 1987.  Isdal har også hatt omfattende prosjekter innenfor kriminalomsorg og skolesektor.  Han har skrevet flere bøker, deriblant: «Meningen med volden», «Vold i skolen» og Smittet av vold». I 2011 mottok han «den store psykologprisen» for sitt mangeårig arbeid, og i 2017 ble han slått til ridder av St.Olavs Orden.

Hvordan påvirkes vi av jobben som profesjonelle «hjelpere»?

I følge statistisk sentralbyrå er det å jobbe med mennesker (helse og sosial) de mest helsefarlige jobbene man kan ha. Isdal har i snart 20 år holdt foredrag om «Hva jobbene gjør med oss». I 2017 utkom han med boken «Smittet av vold – om sekundærtraumatisering, compassion fatigue og utbrenthet i hjelperyrkene» (Fagbokforlaget, 2017).

Isdal snakker til alle profesjonelle som på en eller annen måte jobber med mennesker og «vansker». Hans foredrag har to fokus; 1) Hva gjør jobben med oss, og 2) hva kan vi gjøre med det.

Isdal stiller et krav når han takker ja til å komme til en arbeidsplass.  Det kravet er at alle ledere på den arbeidsplassen også må delta på hele dagen.

Per Isdal: per@atv-stiftelsen.no