Slår inn åpne dører

Helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) holdt sin første sykehustale som statsråd. (Foto: regjeringen.no)

- Helseministeren slår inn åpne dører, og hans tillit til private helseinstitusjoner er nærmest ubegrenset, sier Fagforbundets leder, Mette Nord, etter å ha lyttet til Bent Høies første sykehustale.

07.01.2014 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 07.01.2014

– Han vil ha kvalitetsutvikling og kapasitetsøkning, men det skal i all hovedsak skje gjennom at de private får mer innpass, samtidig som han påstår at det offentlige også skal forbedres. Dette er et paradoks. Det offentlige blir utarmet og det blir ingen utvikling i det offentlige helsevesenet av dette, sier Nord.

– Høie sier at han skal forenkle styringskravene, og han hevder at regjeringen halverer  rapporteringskravene i Helse-Norge. Samtidig varsler han blant annet nye behandlingsforløp, såkalte pakker, som helt klart vil øke papirarbeidet og rapporteringen. Det blir ikke mindre byråkratisering av dette, mener Mette Nord.

– Fagforbundet er fornøyd med at statsråden viderefører slagordet Pasienten i sentrum, men er skeptiske til tiltakene som foreslås for å gi best mulig helsetjenester til alle, sier Nord.

Les ministerens sykehustale på regjeringen.no eller se talen på nett-tv