Podkast: Matsvinn - hvordan kan vi kaste mindre?

Lag middag for to dager av gangen, er ett av flere gode tips Erlend Eliassen deler i podkasten Fagprat. Episoden handler om hvordan vi alle kan bidra til å kaste mindre mat.

Mat og måltider i eldreomsorgen

Fagforbundet og Pensjonistforbundet jobber sammen for at alle eldre og syke i Norge skal få  servert mat som er tilpassa deres behov, smak og  kulturelle bakgrunn og for en mer bærekraftig offentlig matproduksjon.  ​

Podkast: Smakssansen - viktigere enn du tror!

Hvorfor er vi utstyrt med smakssansen? Hva gjør at vi synes noe smaker godt? Og hvorfor er smakssansen så viktig for å trives og å ha det bra?

Gratulerer med kokkedagen!

Fagforbundet gratulerer alle sine kokker og kjøkkenfolk med dagen! Ernæring er nå på alles lepper, og enigheten er stor om at det må satses på god og næringsrik kost i sykehus og pleie- og omsorgstjenstene.

Episode for ernæringsarbeidere i podkasten Fagprat

Nå kan du høre en episode om kokkens betydning og muligheter i podkasten Fagprat. Vi har tatt en prat med institusjonskokk Erlend Eliassen om både næringsrik kost, matsvinn og samarbeid.

Del et bilde av din nye arbeidshverdag!

Dette er en utfordring til deg som er medlem eller tillitsvalgt i Fagforbundet. Vis oss hvordan du har det på jobb akkurat nå!

Til alle våre kjøkkenfolk!

Ernæringspersonell i både privat og offentlig sektor er hverdagshelter som vi trenger nå.

Nytt faglig tilbud fra Yrkesseksjon helse og sosial: podkasten Fagprat

Sjekk ut det splitter nye faglige tilbudet fra Yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet, podkasten Fagprat.

Les deg opp om kjøkkendrift og ernæring i eldreomsorgen

Fagforbundet og Pensjonistforbundet tar i fersk brosjyre til orde for de gode måltidsopplevelser i den siste fasen i livet. Lær hvordan du benytter kjøkkenfaglig kompetanse til beste for pasienter og beboere.

Ledertreningsprogram for ledere uten personalansvar

Er du fagleder, gruppeleder eller har en annen type lederstilling uten personalansvar? Da kan du søke på Fagforbundet ledertreningsprogram for ledere uten personalansvar. Programmet går over tre samlinger og er utviklet og gjennomføres i samarbeid med det anerkjente konsulentselskapet Administrative forskningsfond (AFF). OBS: Søknadsfristen er 08. september.

Godord til fersk bok: Arbeidsnorsk for kjøkken og kantine

Gunhild Aakerviks bok, utgitt med støtte fra Fagforbundet, ble framsnakket som et viktig bidrag til et stort og omfattende fagfelt.

De sikret seg kontrakt med Bergen kommune, men har gapt over mer enn de greier.(Anbud 365)

Kommunen benyttet som tildelingskriterium å sikre sysselsetting for uføre, og kontraktsvinneren slo til med så mange arbeidsplasser at konkurrentene måtte advare kommunen mot et slikt løfte.

Gratulerer med dagen!

Fagforbundet gratulerer alle som arbeider med mat og ernæring i kommuner, fylkeskommuner og helseforetak.

Kosthåndboken – Veileder i ernæringsarbeid i helse- og omsorgstjenesten

Kosthåndboken er et hjelpemiddel for å sikre god kvalitet i ernæringsarbeidet i hele helse- og omsorgstjenesten.

Kulturelt tilpasset eldreomsorg også for samer

Festtalene har stilnet etter at samefolket hadde nasjonaldagen sin den 6. februar. Nå er det hverdagen som må tas i bruk for å tilrettelegge for likeverdige helsetjenester i alderdommen, noe ikke minst eldre samer er opptatt av.

Marit og Chris ble de første norgesmestrene (fagbladet.no)

Delikatessene trenger ikke koste mye. Landets beste lærlinger i institusjonskokkfaget serverte tre fantastiske retter til 70 kroner. Gullet gikk til Marit Øyvåg og Chris A. Nguyen

Velkommen til SMAK 2017

SMAK 2017 er Nordens ledende møteplass i sitt slag. SMAK 2017 sparkes i gang 7. - 10. februar 2017. Norges Varemesse Lillestrøm. Her finner du også Fagforbundet.

Godt kosthold er god omsorg!

Helsedirektoratet har bevilget prosjektmidler til utarbeidelsen av prosjektet «Godt kosthold er god omsorg», ernæringskunnskap for ansatte i boliger der det bor personer med utviklingshemming.

Sjokolade kan redusere demensrisiko (forskning.no)

Eldre som spiser sjokolade, reduserer risikoen for alzheimer og annen kognitiv svikt betydelig, viser ny forskning.

Velkommen til et matnyttig seminar hos Fagforbundet!

Vi inviterer til fagseminaret "Helse og politikk - livsstilsintervensjoner med et statlig initiativ" 28. april, 2016.