Nyheter

Helene Harsvik og Ingrid Wergeland loser lytterne gjennom de ukentlige podkastene fra Fagforbundet.

Fagforbundets nestleder hadde ikke råd til mat

I første episode av Fagforbundets podkast «Hele laget» forteller nestleder Helene Skeibrok om utryggheten av å jobbe deltid.

Mette Nord, leder i Fagforbundet under KS-forhandlingene.

Enighet i kommuneoppgjøret – godt resultat for alle

Det er enighet i lønnsoppgjøret i kommunesektoren for LO Kommunes medlemmer. – Hele laget har fått et godt oppgjør, sier LO Kommunes leder, Mette Nord.

Leder av Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst

Høytidsdager og inneklemte muligheter

Mai-hilsen fra May-Britt

Kvinnelig lærer i et klasserom med barn

Ansatte har krav på trygge arbeidsplasser

Kunnskapsdepartementet har fremmet forslag til endringer i opplæringsloven, et av forslagene er å innføres regler om avverging av skade og bruk av fysisk inngripen.

Bli på Litteraturfestivalen på Lillehammer!

LO, Fagforbundet, Creo og Forfatterforbundet inviterer tillitsvalgte og medlemmer til arrangement under Litteraturfestivalen på Lillehammer.

Mannsutvalget vil ha flere menn i barnehagen

Onsdag 24 april overlevert Mannsutvalget ved leder Clause Jervell Rapporten er publisert på regjeringen.no: NOU 2024:8 Likestillingens neste steg.

Deichmanklubben deltok på Bibliotekmøtet i Haugesund 2024

Biblioteket og det vanskelige meningsmangfoldet

Kan man utestenge aktører man ikke liker fra bibliotekene?

Stiller opp for et godt lønnsoppgjør for hele laget!

Mange helsearbeidere og barnehageansatte bekymra for egen økonomi

– Mange medlemmer er svært bekymra for sin egen og familiens økonomi og har store forventninger til årets lønnsoppgjør, sier leder i Fagforbundet Mette Nord. En undersøkelse gjennomført blant Fagforbundets medlemmer viser at halvparten er bekymra for egen eller familiens økonomi. Hele 1 av 3 sliter med å betale en uforutsett regning på 10 000 kroner, viser Fagforbundets medlemsundersøkelse.

Et utvalg av Fagforbundets medlemmer får være med på SINTEF store forskningsprosjekt «Bærekraft og demokrati i norsk arbeidsliv».

Fagforbundet vil vite mer om hvordan medlemmene har det

Hvordan kan vi forhindre at folk blir syke av jobben? Blir folk hørt av lederen sin, og har de ansatte innflytelse på arbeidsplassen? Hva er de beste tiltakene for å forebygge helseplager? Dette er noen spørsmål et utvalg av våre medlemmer får på e-post i disse dager.

-Lokale organisasjoner er der før, under og etter kriser, sier Siri Follerås, leder av Fagforbundet pleie og omsorg Oslo, som har bevilget ekstra penger til Gaza-aksjonen.

Fagforbundet har samlet inn nesten to millioner til Gaza

Fagforbundet har startet en egen Gaza sulter-innsamling til UAWC, organisasjonen for småbrukere og fiskere, som arbeider både på Vestbredden og i Gaza. Fagforeninger, fylkeskretser, medlemmer og tillitsvalgte har samlet inn mer enn 1,9 millioner kroner.

Leder av Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst

Hvor ble det av kulturloven?

Er det viktigste virkemiddelet for et bærekraftig kulturliv i kommunene, en revidert kulturlov, lagt i skuffen?

pressebilder May-Britt Sundal

1.mai nærmer seg med stormskritt!

Da er det viktig å huske på at uten fagforeningene, hadde vi ingenting.

Forhandlingsstart i kommuneoppgjøret 15. april.

Kommuneoppgjøret i gang - krever økt lønn for hele laget

– Hele Norge merker økte priser og økt rente. Derfor må hele laget få økt lønn i årets lønnsoppgjør, og de som har minst, må få mest, sier leder i LO Kommune, Mette Nord, ved forhandlingsstart 15. april.

Hvilke endringer bør gjøres i utdanningsløpet for å redusere sosiale forskjeller

Hvordan redusere sosiale forskjeller gjennom utdanningssystemet

Regjeringen oppnevnte i 2023 en ekspertgruppe som skulle se på betydningen av barnehager, SFO og skoler for sosial utjevning og sosial mobilitet.

Fagforbundets nestleder; Helene Skeibrok

Hele laget må inkluderes i kompetanse- og karriereutvikling i barnehage, skole og SFO

Kunnskapsdepartementet (KD) inviterte partene til møte om nytt system for kompetanse- og karriereutvikling i barnehage, SFO og skole.

Kvinner i Gaza.

Norge må øke presset mot Israel og USA

Fagforbundets landsstyre er forferdet over at det internasjonale samfunnet ikke har maktet å sette en stopper for krigen i Gaza, som nå går inn i sin sjette måned. Alle virkemidler må settes inn for å stanse krigen, sier Fagforbundets landsstyre i en uttalelse 14. mars.

Flere barn må gi flere ansatte

Fagforbundet mener; flere barn i SFO - må gi flere ansatte

Regjeringen foreslår utvidelse av moderasjonsordningen om 12 timer gratis SFO for 1. og 2. trinn, slik at ordningen også omfatter 3. trinn fra skoleåret 2024-2025.

pressebilder May-Britt Sundal

Jeg velger meg april!

I skrivende stund er vi fremdeles i mars, men april er rett rundt hjørnet.

May-Britt Sundal, AU-medlem og leder for yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst

Den første vårmåneden!

Og med våren kommer flere frister du må huske på!

jenterskoleungdomsskole

Starter jentegrupper i arbeidet mot mobbing

Froland ungdomsskole søkte midler til Partnerskap mot mobbing for å starte jentegrupper. Dette er ett av mange mulige prosjekter det er mulig å søke støtte til, i arbeidet mot mobbing. Neste søknadsfrist er 6. mars.