Ekspert på omstilling

Gerd Øiahals, leder av Fagforbundet Post og finans, og AU-medlem i Fagforbundet. (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

I Posten er tillitsvalgte godt kjent med omstilling og nedbemanning. I løpet av de 20 siste årene har det blitt 20 000 færre ansatte i Posten Norge. Til sommeren kommer en av de største nedbemanningene hvor cirka 1500 årsverk ryker når det blir postomdeling annenhver dag.

10.02.2020 av Øystein Moen
Sist oppdatert: 17.02.2020

– Omstillingene blir stadig tøffere. Men vi har lært mye av de omstillingene vi har vært gjennom tidligere, sier Gerd Øiahals, leder av Fagforbundet Post og finans.

Hun har lang erfaring som tillitsvalgt i Posten. Inntil årsskiftet var hun første nestleder i Postkom. Etter Postkoms overgang til Fagforbundet er hun blitt leder av Bedriftsutvalget for Post og Finans og medlem av AU i Fagforbundet. Hun har fulgt endringene i Posten fra innsiden, og tatt kampene både for dem som har blitt nedbemannet, men også sørget for gode arbeidsplasser for dem som er i igjen.

– Vi innså tidlig at det var bortkastet å kjempe mot digitaliseringen. Først sluttet folk å gå på postkontoret. Deretter sluttet de å sende brev. Vi hadde lurt medlemmene dersom vi hadde sagt at vi kunne jobbe mot denne utviklingen. Vi valgte heller gode omstillingsprosesser, hvor både bedriften, de ansatte og vi tillitsvalgte fikk tid til å finne løsninger for de som ble overtallige, sier Øiahals.

Dramatisk endring

På begynnelsen på 90-tallet var det over 2000 postkontor i Norge - i dag under 30. Bare i løpet av de siste ti årene er antall brev mer enn halvert, og det fortsetter å falle.
 – Vi må forholde oss til dette. Det var også derfor vi støttet omleggingen hvor vi går fra postomdeling fem dager i uka, til annenhver dag. Vi kunne ha kjempet imot, men jeg tror det hadde blitt mer brutalt, slik det ble i Danmark. Der gikk de fra fem dager til en dag i uka i løpet av noen måneder. Nesten 4000 mistet jobben mer eller mindre over natten, forteller Øiahals.

Ikke haleheng

Enkelte har framstilt Postkom som haleheng til ledelsen i Posten Norge. Det avviser Gerd Øiahals.

– I alt fagforeningsarbeid er det resultatene som teller. Undersøkelser vi har gjort og som Tankesmien Agenda lagde en rapport på, viser at de færreste som har blitt overtallige i Posten har blitt arbeidsledige. De ansatte har fått tid til å finne seg andre jobber, støtte til utdanning og kompetanseheving. Vi har fått Posten til å bruke penger og ressurser før det smeller, istedenfor når det smeller, sier hun.

Hektisk vår

Det blir en intensiv vår for postansatte. Nedbemanningen fortsetter. Målet er færrest mulig arbeidsledige. Samtidig skal det gjennomføres lønnsoppgjør og for Øiahals er det viktig at de som blir igjen fortsatt skal ha gode lønns- og arbeidsvilkår og flest mulig i hele stillinger.  Hun håper at hun og de tillitsvalgte fra Postkom også kan bidra med kunnskap om omstilling i Fagforbundet.

– Vi er eksperter på omstilling. Det må vi fortsette å være i et samfunn som er i raskere endring enn noen gang, avslutter Gerd Øiahals.