Møte med mennesker i krise

utsikt fra uteplass hytte nr 1

Velkommen til et viktig kunnskaps- og refleksjonsprogram om våre møter med mennesker i kriser og sorg.

23.04.2019 av Yrkesseksjon helse og sosial
Sist oppdatert: 20.05.2020

Mange yrkesgrupper i Fagforbundet vil kunne møte mennesker og miljøer som opplever ulike livskriser og traumatiske kriser. Møte med de som er rammet – og reaksjonene deres - er faglig og menneskelig utfordrende: hvordan forstå ulike menneskelige reaksjoner i krise og hvordan møte dem som er rammet på en god måte? I møte med andres fortvilelse kan vi også bli minnet om vår egen sårbarhet: Hvordan ta vare på oss selv ansikt til ansikt med andres krise?

Programmet passer for alle yrkesgrupper. Målet er å øke bevissthet og kunnskap om krise, stress og mestring – og på den måten bidra til trygghet i egen yrkesrolle. Kurset er godkjent i Fagforbundets fagstiger.

Innhold

• Forståelse av kriser og krisereaksjoner
  • Praktisk krisepsykologi: krisestøtte og yrkesrolle
  • Beredskap: Det er sannsynlig at det usannsynlig vil skje
  • Kan jeg være med? Barnet i den kriserammede familien
  • Avskjed og ritualer
  • Pårørende og dødsfall: å se den døde - terapi eller traume?
  • Yrkesliv og livskriser: når noen gruer seg for å gå på jobben
  • Hjelp for hjelperen. Andres krise og egen sårbarhet
  • Følelsen etterpå: om å ta vare på seg selv i møte med andres kriser
  • Arbeidsmiljø, kollegastøtte og selvhjelp

Om foreleseren

John Grimsby er kjent som en engasjerende kursholder med faglig tyngde og inkluderende form. Han er utdannet sykehusprest og har i mange år arbeidet ved Oslo universitetssykehus og Rettsmedisinsk institutt med mottak av pårørende kort tid etter ulykker og brå død. John Grimsby har undervist i yrkesetikk og krisepsykologi ved Høgskolen i Oslo og ledet Signo Conrad Svendsen senter i Oslo og Trondheim. I dag er han kirkesjef i Asker, rådgiver i familievernet og bistår Fagforbundet og kommuner over hele landet med fagutvikling og kurs.

John Grimsby
415 19 365