Vi skal være medlemmenes trygghet

Tove Rundtom er leder for Fagforbundet Post Oslo og Omegn, tillitsvalgt på heltid og har fast plass i Postens konsernstyre. (Foto: Martin Halsos)

Ny leder i Fagforbundet Post Oslo og omegn.

14.02.2024 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 14.02.2024

Det har vært årsmøte i Fagforbundet Post Oslo og Omegn. Tove Rundtom overtok vervet etter Tom Sørensen. Hun har vært nestleder for foreningen, er tillitsvalgt på heltid i 26 år, har fast plass som ansatterepresentant i Postens konsernstyre og er bestemor. Hun er rastløs av natur og har musikk og hunder som hobby. Vi har spurt henne om hvorfor hun takket ja til vervet, og hva medlemmene kan forvente seg.

Et naturlig skifte

- Som nestleder i Fagforbundet Post Oslo og omegn i svært mange år var det var naturlig for meg å ta over ledervervet nå som mangeårig leder Tom Sørensen gikk av med pensjon, sier Tove Rundtom.

- Fagforeningens jobb er alltid å sørge for at arbeidsforholdene er så bra som mulig, gjennom innflytelse, medbestemmelse og gode avtaler. Lønns og arbeidsvilkår for vanlig folk mener jeg må løses gjennom felles avtaler. Og det er viktig at medlemmene vår føler at vi passer på. Vi skal være deres trygghet, legger hun til.

Svart belte i omstilling

- Vi i Posten har svart belte i omstilling, og tiden med endringer er ennå ikke over. Vi må hele tiden tilpasse oss digitalisering og endringer i folks behov, slik som e-handel, nettbank og nettbasert reklame. For oss er det derfor viktig at de som får beholde jobben i Posten har en lønn å leve av, og fortsatt være aktuelle som arbeidstakere i jobber med nytt innhold. De aller fleste vanlige folk er preget av tider med høye kostnader. Da er det viktig både å ha en jobb, og at den gir en inntekt som kan betale regningene og gi mat på bordet, sier den nyvalgte lederen.

Det skal ikke lønne seg å være uorganisert

- Jeg er jo veldig spent på hvordan vi skal klare å få Fagforbundet Post Oslo og Omegn inn som en del av Fagforbundet. Vi har våre overgangsavtaler fram til 2025 og etter det skal vi være fullt integrert. Vi har en utfordring i å få vist at vi som kommer fra Posten har mange dyktige tillitsvalgte og at vi får en organisering som gjør at vi kan være en god fagforening for våre medlemmer. Våre utfordringer innenfor transportbransjen er også noe som kommer til å oppta oss fremover. Ut over det er vi vel ganske lik resten av Fagforbundet. Vår og resten av fagbevegelsens største kamp bør være, og er, kampen for kollektive avtaler. Det skal ikke lønne seg å være uorganisert, avslutter Tove Rundtom, leder av Fagforbundet Post Oslo og Omegn.