Ønsker å bidra til sikre arbeidsplasser

Mette Daarstad er leder for Fagforbundet ForSe - forvaltning og service. Hun er også hovedtillitsvalgt og leder av klubben i Byrådsavdelingene. (Foto: Martin Halsos)

Ny leder i Fagforbundet ForSe - forvaltning og service.

02.02.2024 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 02.02.2024

Det har vært årsmøte i Fagforbundet ForSe – forvaltning og service (ForSe) som organiserer ansatte innen forvaltning, it og serviceyrker. Mette Daarstad overtar som ny leder etter Kristin Kaus. Daarstad er hovedtillitsvalgt i Byrådsavdelingene i Oslo kommune og leder av den lokale klubben.

En ære å bli foreslått

-  Det en ære å bli foreslått. Etter å ha vært kasserer i ForSe i de ti årene fagforeningen har eksistert har jeg god kjennskap til foreningens organisasjonsområde, sier den nyvalgte lederen.

- Jeg er ansatt i Byrådsavdeling for finans. Opprinnelig begynte jeg med regnskap i det som den gang het Renovasjonsetaten. Fra 2015 har jeg vært leder av klubben og hovedtillitsvalgt i Byrådsavdelingene for ForSe. Det er viktig å være organisert. Da er du ikke alene overfor arbeidsgiver, sier Mette Daarstad.

Medlemmene må ha en trygg jobb å gå til

- I år er det viktig å gjennomføre et godt hovedoppgjør med lønnsvekst for alle. Personlig er jeg også opptatt av at våre medlemmer skal ha en trygg arbeidsplass å gå til. En plass de blir ivaretatt og har gode tillitsvalgte som de kan komme til når de trenger det. Oslo kommune fikk et nytt kommunestyre i 2023. Jeg frykter at det nye byrådet er veldig opptatt av å spare penger. De største utgiftene til Oslo kommune er lønn og da blir det lett å telle hoder når man skal spare millioner, påpejker Daarstad.

Utvikle tillitsvalgte

- Tiden framover handler om å sikre oss de rettighetene og mulighetene vi har som organiserte. Vi må gjøre medlemmene kjent med lov og avtaleverk og gjøre dem trygge på at vi er en forening som vil ta vare på dem uansett hva som måtte skje. Vi i ForSe konsentrerte oss i fjor på å skolere klubbstyrene og de hovedtillitsvalgte. Dette kommer vi til å fortsette med i 2024. Det viktigste vår forening kan bidra til er å utvikle de tillitsvalgte som bistår medlemmene der de er ansatt, sier hun.

Vi må bli flere

- Selv om vi har mange medlemmer, trenger vi flere i rekkene. I Oslo kommune, hvor vi har flest medlemmer, har vi også de største utfordringene. Mange mulige medlemmer sitter tett på ledelsen, særlig i bydelene, og føler kanskje at de har mindre behov for å organisere seg. De har ofte høy lønn og vi må konkurrere med profesjonsforbund. Derfor er det viktig å ivareta student- og ungdomsmedlemmene, slik at de blir værende hos oss når de kommer ut i arbeid. Vi har nå fått valgt en ungdomstillitsvalgt som vet hvordan man beholder medlemmer i Fagforbundet og vi gleder oss til å sette dette på dagsorden, avslutter Mette Daarstad, leder i ForSe.