Derfor sklir bussene rundt på glatta i Oslo

Lars Ole (Lasse) Beichmann er leder for Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet Oslo. (Foto: Birgit Dannenberg)

Innlegg i Dagsavisen 5. februar 2024.

05.02.2024 av Lasse Beichmann
Sist oppdatert: 05.02.2024

Ingen tør å si hva problemet egentlig er. Problemet er ikke at det snør. Det har det gjort mange vintre i Oslo, og det kommer det til å gjøre i mange vintre framover også. Noen år lite, andre år mye.

Anbud fører til ansvarspulverisering

Problemet er at byen er blitt smitta av anbud. Det er en sykdom som gjør at alle bare peker på andre når ting ikke blir gjort bra nok. Brøyting blir gjort på anbud. Ingen måker før det er X antall centimeter snø i gatene. Dette ligger inne som krav i anbudene. Når Oslo kommune gjorde dette selv ble det brøyta ved behov, med alt mulig utstyr. Oslo veivesen sine egne biler, i tillegg til alt annet av disponible biler fra andre etater i Oslo kommune. I tillegg ble det leid inn utstyr fra private.

Samfunnets utgifter prises ikke inn

Vi er bergtatt av ett system hvor alt skal bestilles og kjøpes, alt skal bli billigst mulig og kvalitet betyr ingenting. Kvalitet er noe det prates om tidlig i anbudsprosessen. Så blir det stille. For pris vektes mest. Anbud skal jo gjøre at vi kan spare noen kroner. Hvor mye Oslo sparer på disse anbudene er vel heller tvilsomt. Hvor mange har kommet for seint på jobben fordi det er dårlig brøyta eller strødd? Hvor mange har havna på legevakta med brudd fordi fortauet ligner mest på en dårlig skøytebane? Slike kostnader er ikke prisa inn i anbudet. Det har en pris for den enkelte og for alle virksomheter i Oslo.

Vi setter bussen ut på anbud, hvor billigste anbud vinner, så er vi i ettertid overraska og forbanna over at bussen ikke går. Dette henger sammen. Busser som er lite tilpassa vinter, kombinert med dårlig vintervedlikehold av veiene.

Viktige tjenester bør drives i egenregi

Sørg for at vi gjør viktige kommunale tjenester i egenregi så vi får tilbake kvaliteten og fleksibiliteten i tjenestene. Vi har muligheten til å klare fremtidens utfordringer.
Samfunnskritiske tjenester er det dumt å sette ut på anbud. Det blir fort både dyrere og dårligere.

Men hysj!! Anbudet med laveste prisen vinner alltid.