Øk din kompetanse om samiske forhold

Ellinor Lønnå er sykepleier på Oslo Universitetssykehus, leder i Yrkesseksjon Helse og Sosial i Fagforbundet Sykehus og Helse Oslo, og styremedlem i Yrkesseksjon Helse og Sosial i Fagforbundet Oslo. (Foto: Foto: Ellinor Lønnå)

E-læringskurs for helse- og omsorgspersonell.

08.02.2024 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 08.02.2024

Det er viktig å kjenne til brukere og pasientene. SANKS, Sámi klinihkka har laget en e-læringsportal med kurs og annen informasjon for helse- og omsorgspersonell som vil øke sin kompetanse om samiske forhold, samisk identitet og den samiske pasienten, det kulturelle pasientmøte, kultursensitiv tilnærming med mer. Kursene kan også være av interesse for andre som har vil lære mer om feltet.

Meld deg på eSANKS – samisk kulturkompetanse.

Ta aktivt initiativ

- Jeg anbefaler alle Fagforbundets medlemmer som jobber i helse å ta e-læringskurs om samisk kulturforståelse hos SANKS. Vi som er helsepersonell har behov for kompetanse om minoriteters særlige helsebehov og jeg oppfordrer alle til å ta aktivt initiativ til å oppsøke kunnskap om kultursensitiv behandling og omsorg, sier Ellinor Lønnå, sykepleier på Oslo Universitetssykehus, leder i Yrkesseksjon Helse og Sosial i Fagforbundet Sykehus og Helse Oslo, og styremedlem i Yrkesseksjon Helse og Sosial i Fagforbundet Oslo.

En milepæl i mangfoldsarbeid

- Markering av samenes nasjonaldag den 6. februar var en milepæl i sykehusets mangfoldsarbeid. Det samiske flagget ble for første gang heist på Oslo Universitetssykehus og kantinene serverte samisk mat. Målet er at alle medarbeidere, pasienter og besøkende skal føle seg sett og inkludert. Det er fabelaktig å se sykehuset ta konkrete grep for fremme verdier vi i Fagforbundet er så opptatt av, og at mangfoldsdarbeidet er forankret i sykehusets øverste ledelse og leder til helt konkret handling, avslutter Ellinor Lønnå.

Les mer i Handlingsplan for likestilling, inkludering og mangfold - Oslo universitetssykehus HF.