Omsorg gjennom magen

Inger Haugene er kokk på Ullevål sykehus UIO og medlem i Fagforbundet Sykehus og Helse Oslo. (Foto: Inger Haugene)

Den 20. oktober er kokkens dag

20.10.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 20.10.2023

Gratulerer med kokkens dag! Tusen takk for den flotte jobben dere gjør for folk og for samfunnet. Vi har snakket med Inger Haugene. Hun er kokk ved hovedkjøkkenet på Ullevål sykehus UIO og medlem av Fagforbundet Sykehus og Helse Oslo. Det er den største arbeidstakerorganisasjonen på kjøkkenet.

Kokk er et fint yrke

- Det var en tilfeldighet at jeg ble kokk. Jeg tok valget da jeg var 16 år gammel. Den gangen hadde jeg ikke å klare tanker om hva jeg skulle gjøre. Men allerede den gangen så tenkte jeg at mat er noe vi mennesker må ha hver dag. Det metter og skaper trivsel og samhold. Det å være kokk er et fint yrke.

Det beste med jobben er å hjelpe

- I dag jobber jeg med å lage god og næringsrik mat til pasienter her ved Ullevål sykehus. Det beste ved jobben er å kunne hjelpe pasienter med å bli friske. Eller gjøre det lettere for dem å kunne leve med en diagnose.

Skadde får retter fra hjemlandet

- Det er fint å kunne gjøre en forskjell. Nå har vi begynt å få inn hardt skadde sivile og soldater fra Ukraina på grunn av krigen. Det er dramatisk å oppleve og vi på kjøkkenet ønsker å gjøre det vi kan for å lette deres situasjon. Derfor samarbeider vi med den ukrainske foreningen her i Oslo for å kunne servere mat som pasientene er kjent med fra Ukraina. Det er en stor glede å kunne hjelpe folk med mat.