En uke med tillitsvalgte i sentrum

To glade tillitsvalgte. Plasstillitsvalgt Fatemeh Khakzad i Melkeveien barnehage og leder for Yrkesseksjon Samferdsel og Teknisk Oslo, Lars Ole Beichmann. (Foto: Håvard Engebretsen)

Bli med på tillitsvalgtfeiring.

13.10.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 13.10.2023

Limet i Fagforbundet Oslo er de tillitsvalgte. Fra 30. oktober til 3. november skal tillitsvalgte stå i sentrum. Uka avsluttes med en festdag for tillitsvalgte den 3. november.

Våre tillitsvalgte er den viktigste medlemsfordelen

- De tillitsvalgte er medlemmenes største, beste og viktigste medlemsfordel. Det er de tillitsvalgte som er ute på arbeidsplassene og som har nærkontakt med medlemmene. De plukker opp smått og stort som medlemmene er opptatt av. Det gjør de om til krav og politikk. Det er også de tillitsvalgte, som i tett dialog med arbeidsgiver, finner de gode løsningene og bidrar til et arbeidsliv som har plass til alle, sier Anna Elisabeth Uran, 2. nestleder i Fagforbundet Oslo

Stolt av de tillitsvalgte

- Fagforbundet Oslo er stolt av at vi har så mange dyktige og dedikerte tillitsvalgte. De ofrer tid og krefter for sine kolleger. De ønsker å gjøre en forskjell og tar ansvar for fellesskapet. Derfor har Fagforbundet hvert år en landsomfattende uke for å markere dette viktige vervet. I år er markeringa satt til uke 44, - den 30. oktober til 3. november -, hvor det er satt av ekstra tid til de tillitsvalgte, forteller Uran.

Ekstra innstas for flere tillitsvalgte

- Alle medlemmer bør ha en tillitsvalgt i nærheten. Det er på den måten medbestemmelsen og fellesskapet  ivaretas best. Denne uka skal vi derfor gjøre en ekstra innsats for å velge nye tillitsvalgte, spesielt der vi mangler dem. Jeg oppfordrer medlemmene på arbeidsplasser uten tillitsvalgte om å bruka uka til å få valgt sin egen tillitsvalg, sier Anna Elisabeth Uran.

Slik får dere en tillitsvalgt

1. Ta initiativ til et medlemsmøte.
  2. Spør medlemmer om det er noen som er interessert. Gjerne oppfordre noen dere mener kan fungere i vervet.
  3. Gjennomfør valget på medlemsmøtet.
  4. Gi beskjed til fagforeninga om hvem som er valgt. Da vil fagforeninga ta ansvar for skolering og hjelp til den valgte.

Hvis det er vanskelig å få det organisert, kan dere ta kontakt med fagforeninga. Den hjelper til med å organisere valg og møte. Og vips så har dere en egen tillitsvalgt.

Bli med på tillitsvalgtsamling

- Er du tillitsvalgt? I tillitsvalgtuka arrangerer Fagforbundet Oslo en samling, for deg på fredag  den 3. november i Ingeniørenes hus. Den er for alle tillitsvalgte på alle tariffområder. Dagen er for å gi ros, påfyll og ny kunnskap. Blant annet kommer Jonas Bals for å prate om sin siste bok «Våre Kamper; mot rasisme og fascisme». Guro Sibeko holder foredraget «Alle blir frie». Vi tar også en prat om tariffmakt, feirer tillitsvalgte og bygger fellesskap, kan Uran fortelle.

- Vi håper denne dagen kan bli en vitamininnsprøytning for deltakerne, at folk knytter nye beskjenskap, får innblikk i viktige saker for Fagforbundet Oslo. Velkommen skal dere være, avslutter Anna Elisabeth Uran.

Her melder du deg på tillitsvalgdagen

Agenda for dagen

09:00 – Velkommen med innledning av Anna Elisabeth Uran (nestleder Fagforbundet Oslo)
09:30 – Jonas Bals - Våre Kamper; mot rasisme og fascisme.
10:15 – Pause.
10:30 – Jonas Bals: Våre Kamper; mot rasisme og fascisme, fortsetter.
11:15 – Markeringsdager for yrkesgrupper ved Yrkesseksjon Kirke, Kultur og Oppvekst: Hurra for BUA, Barn- og ungdomsarbeiderens dag, den 3. november.

LUNSJ

12:30 – Guro Sibeko: Foredrag og SLAM-poesi - Alle blir frie.
13:30 – Pause.
13:45 – Tariff og tariffmakt ved Per Egil Johansen leder for Fagforbundets Kompetansesenter i Oslo og tillitsvalgt Edita Khawaja fra Fagforbundet Pleie og Omsorg.
14:30 – Mingle og hurra for tillitsvalgte i Fagforbundet.
15.00 - Slutt.