Trives godt i jobben som barnepleier

Brit Solli Fure er barnepleier, tillitsvalgt og medlem i Fagforbundet Sykehus og Helse Oslo (Foto: Brit Solli Fure)

Tirsdag 10. oktober er barnepleierdagen.

09.10.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 10.10.2023

Gratulerer med barnepleierdagen! I anledning barnepleierdagen har vi snakket med Brit Solli Fure som er utdannet barnepleier og medlem i Fagforbundet Sykehus og Helse Oslo. Hun jobber på fødeavdelingen på Ullevål sykehus (OUS) og er plasstillitsvalgt.

Barnepleier er et flott yrke

- Jeg ble barnepleier, fordi det er et flott yrke. Jeg får jobbe med de mest sårbare i livet, altså nyfødte babyer. Før jeg startet i jobben, hadde jeg hørt mye positivt om fødeavdelingen på Ullevål sykehus. Det gjorde meg inspirert til å søke. Jeg trives veldig godt i jobben min som barnepleier.

- Det fineste med å være barnepleier er når alt går bra med både barn og foreldre. Også synes jeg at det er flott at man har kompetanse når det normale unnviker fra det unormale hos barn og mor. Gode og flotte barnepleierkollegaer er også en bonus med jobben.

Skole og jobb gir viktig kompetanse

- For å bli en god barnepleier er det viktig å bruke den kompetansen man har opparbeidet seg gjennom skole og jobb. Det kliniske blikket på mor og barn er viktig. Det får man ved skole og erfaring. Tverrfaglige diskusjoner er også en fin måte å lære på. Først gikk jeg helse- og sosial grunnfag på videregående skole. Etterpå tok jeg hjelpepleierskolen. Senere har jeg tatt barnepleierskolen, slik at jeg fikk kompetanse til å ha stillingen jeg har i dag.

Har lang erfaring som tillitsvalgt

- Jeg har vært organisert i Fagforbundet siden jeg startet på hjelpepleierskolen 1991. Det er mange fordeler med å være fagorganisert i Fagforbundet. Blant annet meget bra forsikringer. Tidligere har jeg vært tillitsvalgt på barnesentret OUS (Bar) og nå er jeg tillitsvalgt på føde/barsel, barn og kvinne. Jeg trives godt med vervet. Det er alltid hyggelig å kunne hjelpe kollegaer. Vi tillitsvalgte på arbeidsplassen jobber godt sammen og vi har en fin klubb som fungerer bra.

Barnepleiere kan brukes mer

- Det er alltid noe som kan bli bedre. Fødeavdelingen er ikke drevet som en akutt avdeling. Den har heller ikke elektive pasienter, det vil si planlagte behandlinger, som andre avdelinger har. Pasientene kommer når kvinnen skal føde, og det er ikke alltid til termin. Dette gjør at vi gjennom året i perioder har lite fødende, mens i andre perioder har mange. Det kan være en utfordring med bemanning, men det er noe som det jobbes med. Jeg sitter nå i et prosjekt med oppgaveglidninger for barnepleiere. Det er jordmormangel, og derfor erstattes de i dag med sykepleiere. Alle har en verdifull kompetanse på jobben. Vi håper derfor at også barnepleiere kan brukes mer, og jeg er spent på hvordan prosjektet går.

Håper på reallønnsvekst til våren

- Jeg håper på reallønnsøkning i hovedoppgjøret. I flere år har vi mistet kjøpekraft. Det er på tide å få det kompensert. Ulempetillegg er en viktig del av lønnen. Det er viktig at vi  også får igjen for den belastningen det er å jobbe i ugunstig arbeidstid.