Bli med på Kvinner på tvers 2023

Anna Elisabeth Uran er 2. nestleder for Fagforbundet Oslo.

Anna Elisabeth Uran er 2. nestleder for Fagforbundet Oslo. (Foto: Birgit Dannenberg)

Konferansen gjennomføres 21. - 22. oktober.

12.10.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 12.10.2023

Kvinner på tvers feirer 30-årsjubileum i år. Det feires med et feiende flott program lørdag 21. oktober og søndag 22. oktober. Stedet er Ingeniørenes hus møtesenter, Kronprinsens gate 17, Oslo.

Samarbeid siden 1994

- Kvinner på tvers er et samarbeid mellom fagforeninger, kvinneorganisasjoner og andre interesseorganisasjoner. Samarbeidet organiseres først og fremst rundt en årlig landsomfattende konferanse og har pågått siden 1994, sier Anna Elisabeth Uran, nestleder i Fagforbundet Oslo.

- Temaene for konferansene varierer fra år til år. Mye er konsentrert rundt spørsmål som angår kvinner i arbeidslivet, som lønn, arbeidstid og arbeidsforhold. Men Kvinner på tvers har også tatt opp en rekke andre saker, som ulike sider ved velferdsstaten, pensjon og forholda for eneforsørgere, kvinners helse, situasjonen til kvinner med minoritetsbakgrunn, menns vold mot kvinner og internasjonal kvinnesolidaritet, kan Uran fortelle.

- Bli med på to dager med spennende tema og kvinnesamhold, avslutter Anna Elisabeth Uran.

Her melder du deg på kvinner på tvers 2023

Årets program

Program for lørdag 21. oktober.

Kl.10.00 – Åpning og innslag med Atia Ijaz.

• Elisabeth Svärd, Norske Kvinners Sanitetsforening

Kl. 12.00 – 12.30 - Lunsj

•  Ingunn Strand Johansen: Vold i arbeidslivet.
  • Nataliya Yeremeeva: Hvordan går det med ukrainske kvinner som har kommet til Norge?

Kl. 15.30 – Slutt for dagen

Program for søndag 22. oktober

Kl. 10.00 Åpning og innslag med Korps United.

• Ragnhild Steen Jensen: Kjønnsperspektiv på arbeidsmiljøutfordringer og HMS-arbeid i kommunal sektor.
  • Elise Steen: Yrkesskader og kjønnsforskjeller.
  • Innslag med Nosizwe Baqua.

Kl. 11.30 – 12.30 – Lunsj.

• Fagforbundet, HK og NSF i panelsamtale om kvinners helserettigheter i arbeidslivet.
  • Jorunn Folkvord: Pensjon for alle.

Kl. 15.30 – Slutt for dagen.