Lær teknikker for den vanskelige samtalen

Roger Kristensen er leder av Yrkesseksjon Kontor og administrasjon Oslo.

Roger Kristensen er leder av Yrkesseksjon Kontor og administrasjon Oslo. (Foto: Martin Halsos / Fagforbundet Oslo)

Kurs i samtaleteknikk 27. oktober.

10.10.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 16.10.2023

Vanskelige samtaler er nødvendige, men tøffe. Hvordan skal man kunne snakke om ting uten at det skaper unødvendig konflikt? Yrkesseksjonen Kontor og Administrasjon Oslo og Fagforbundet ForSe – forvaltning og service inviterer til kurs i kommunikasjon og samtaleteknikker for de som opplever å stå i vanskelige samtaler i arbeidet sitt.

Skreddersydd kurs

- Dette kurset er skreddersydd for denne anledningen og et slik kurs har vi ikke holdt før. Vi har jobbet frem dette kurset i samarbeid med Oddvar Johnsen, fordi vi vet at dette er noe medlemmene innenfor Yrkesseksjon kontor og administrasjon har behov for i arbeidshverdagen. Dette er en gruppe medlemmer som daglig kan oppleve å stå i vanskelige samtaler, enten det er med kollegaer eller med innbyggerne i kommunen.

Erfaren kursleder

- Kursledere Oddvar Johansen har siden tidlig på 2000-tallet jobbet med kommunikasjon, lederutvikling, salgstrening og coaching i Lindorff og i eget selskap. Han har opp gjennom årene arbeidet med mer enn 90 kundesentre, hvorav flere har vunnet priser i ettertid. Han er allerede mye brukt som kursveileder i Fagforbundet, samt flere av virksomhetene i Oslo kommune og Skatteetaten. Han har derfor mye erfaring i å veilede ansatte som opplever å stå i vanskelige samtaler på daglig basis.

Om kurset

Kurset holdes den 27. oktober fra 9 – 12 i Fylkesstyresalen i Apotekergata 8. Det er begrenset med plasser. Målgruppa er ansatte innenfor HR/personal, økonomi, NAV, merkantile stillinger og andre innenfor administrasjon. Tillitsvalgte kan også delta.

Påmeldingsfrist er 22. oktober. Her er lenke til påmelding.

Kurset vil ta for seg følgende tema:

• Holdninger til vanskelige samtaler og personlig utvikling.
  • Hva er vanskelige samtaler og litt om aktualiteten til temaet.
  • Grunnleggende kommunikasjonsteknikker tilpasset vanskelige samtaler.
  •  Avbrytelsesteknikker.
  • Litt om flerkulturelle og vanskelige samtaler.
  • Sint person teknikk.
  • Nok er nok.