Faglig oppdatering og planleggingssamling over grensa

God synlig fra venstre: Lensley Baya, Cathrin Snare, Lill M. Havstein, Trond Grande, Linda Amundsen, Habib Sharafaldin, Osama Khalil, Mette Hartander, Nerissa Stenersen, Solveig Håbetsås, Anne Sandborg, Fatmira Maksuti og Grethe Tangen. (Foto: Fagforbundet Oslo)

Yrkesseksjonene har vært på felles planleggingstur i Gøteborg.

06.10.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 06.10.2023

Yrkesseksjonene i Fagforbundet Oslo dro den 26. - 28. september på en studie- og planleggingstur til Gøteborg.  Vi har spurt Catrin Snare, leder for Yrkesseksjon Helse og Sosial Oslo, om erfaringene fra oppholdet.

- Årsaken til at vi dro til Gøteborg er todelt. For det første var det for å styrke samhandlinga mellom seksjonene. Videre at vi skulle planlegge politikk og faglige tiltak for neste år og gjennomgå strategiplanen for 2024 – 2025. For det andre var det for å lære og bli inspirert av vår søsterorganisasjon Kommunal Väst som holder til i Gøteborg.

Sliter med uorganiserte

- Det viste seg at utfordringene i Sverige er omtrent de samme som vi har hjemme. På tross av forskjellige strategier under pandeminen, EU - tilknytning og en borgerlig regjering som samarbeider med et  høyreradikalt parti.

- Kommunal Väst opplever at mange arbeidstakere er uorganiserte, og sliter med få tak i de unge. Det henger i stor grad sammen med at man ikke lenger trenger å være organisert for å få arbeidsledighetstrygd. For noen år siden gjorde de borgerlige det frivillig å være med i A-kassan. For mange blir det for dyrt å både betale for medlemskap og til A-kassan. Det gjelder typisk nok de som tjener minst og som trenger fagorganisering mest.

Får eget kontor med legeerklæring

- Hjemmekontor og åpne kontorlandskap er like vanlig i Sverige som i Norge. Og i begge land foregår det en debatt om fordelene og ulempene. I Gøteborg kommune finnes det ingen egne retningslinjer rundt hjemmekontor. Om man får hjemmekontor er en individuell vurdering mellom leder og ansatt, og er basert på arbeidsoppgaver og livsfase.

- Når det gjelder åpne kontorlandskap var interresant å høre at man i Gøteborg fikk rett på eget kontor, hvis man hadde legeerklæring! Det var også interresant at Gøteborg kommunen eide sine egne kontorer, fordi det lønte seg.

Bedre lønn med beskyttet yrkestittel for hjelpepleiere

-  Som leder for Yrkesseksjonen Helse og Sosial Oslo var det veldig lærerikt å høre hvordan man i Gøteborg arbeider for å bedre lønna for hjelpepleiere. For tiden jobber Kommunal Väst med å gjøre hjelpepleier til en beskyttet yrkestittelen. Det man krever er en viss standardisert fagopplæring. Det har de delvis fått til i hjemmetjenesten. Så mange som 85 prosent av medlemmene har allerede en form for utdanning som gjør at de kvalifisere til den nye beskytta tittelen. Det gjør at mange kan få høyere lønn og status i framtida.

- Det ble også tid til arbeidsplassbesøk på Folkteatern, som er et folkelig, progressivt teater fra 50-tallet og Göteborg Spårvagn som er et kommunalt eid selskap.  Det var en inspirert gjeng som returnerte til EØS og rød-grønn regjering på torsdagen.

Om Kommunal Vãst

Kommunal Väst er en avdeling av Kummunal med seksjoner i Västra Götaland, Bohuslän samt nordre Halland, fra Strömstad i nord til Kungsbacka i sør. De organiserer omtrent 46 000 medlemmer, hvor de fleste jobber i kommunen. Kommunal er et fagforbund med en halv million medlemmer over hele Sverige. Det organserer flere hundre yrker i kommuner, regioner og i privat sektor.

Om Yrkesseksjonene i Fagforbundet Oslo

Fagforbundet Oslo har fire yrkesseksjoner. Yrkesseksjonen Helse og Sosial, Yrkesseksjon Kirke, Kultur og Oppvekst, Yrkesseksjon Kontor og Administrasjon og Yrkesseksjon Samferdsel og Teknisk.

Yrkesseksjonene i Fagforbundet Oslo skal bidra til at yrkesseksjonene i fagforeningen gir et yrkesfaglig tilbud til sine medlemmer og gjennomføre politisk påvirkningsarbeid innenfor yrkesseksjonens ansvarsområde.