Studenter valgte Fagforbundet i fadderuka

Nysgjerrige: Fagforbundets stand ved Høgskolen i Innlandet. Studentene har mange spørsmål om arbeidslivet. (Foto: Sonja Marie Kroken)

På Høgskolen i Innlandet, i Elverum, strømmer studentene ivrig bort til Fagforbundets stand. Det er fadderuke og rebusløp og støvelkast. Men midt i all lek og moro tar over førti studenter en viktig avgjørelse for sin egen framtid. De melder seg inn i Fagforbundet.

21.08.2023 av Knut Estensvoll Rosmo, leder Fagforbundets studentprosjekt
Sist oppdatert: 31.08.2023

Siden 2018 har Fagforbundet hatt et studentprosjekt gående. Fra 2018 og fram til i dag har antall studentmedlemmer økt fra 6 500 til 8 500. Den største økningen får vi ved studiestart.

– Vi har verva ganske mange sykepleierstudenter, men også en del som går folkehelse og tannpleie, sier studentkontakt Sonja Marie Kroken.

Hun har organisert aktivitetene sammen med representanter fra Fagforbundet Innlandet og LO-studentene. Kroken kan fortelle om møter med ivrige og nysgjerrige studenter – som vil vite mer om det vi i Fagforbundet er opptatt av.

Stor interesse for arbeidslivet

– De kommer med en del spørsmål om arbeidslivet. Kontrakter og timelister med mer. Mange har jo deltidsjobb ved siden av studiene, og da er det ekstra viktig å være organisert, sier Kroken.
Fagforbundet har i dag studentkontakter ved åtte universitet og høgskoler. Studentkontaktene arrangerer sosiale og faglige tilbud for medstudentene sine.

Jeanette Lea Romslo, leder i Fagforbundet Ung, er leder for studentprosjektet, og hun har kjent på at det er avgjørende å møte studentene ved skolestart.

– Vi har noen konkurrerende forbund som har drevet på med arbeid inn mot universitetene siden 1800-tallet. Det er klart at det tar litt mer enn fem år før vi er på samme nivå. Men vi kommer ikke til å bruke hundre år heller! Når vi ser at antallet studentmedlemmer øker så fort som det har gjort de siste årene, blir jeg skikkelig stolt over hva vi har fått til. Og veldig optimistisk for framtida, slår Romslo fast.

Møtte dyrepleierstudenter i Bodø

I år søkte 136 000 på universitet- og høgskoleutdanning. Til sammenligning søkte under 21 000 om lærlingplass. Fagforbundet formidler til de nybakte studentene at vi jobber for å styrke retten til læreplasser og at vi ikke gir oss før alle tilbys hele og faste stillinger etter studietida.

På Nord Universitet i Bodø står nyansatt studentkontakt Fereshta Akbari på stand. Her er det dyrepleierstudentene som skal organiseres. Akbari har gjort seg noen betraktninger om hvordan hun skal gå fram i møte med studentene.

– Det beste tipset jeg har til de som ønsker å verve studenter er at selv om det kan virke skummelt å stå der og verve, så er det bare å kjøre på. Det lønner seg til slutt!

Fagforbundets studentprosjekt ruller videre gjennom nok en studiestart. Ferske studenter stiller spørsmål og får gode svar fra dyktige tillitsvalgte. Sekker, penner med mer skal deles ut. Med den samlede innsatsen forbundet gjør for verving, vokser Fagforbundet seg enda større og sterkere.