Spør en politiker – bli med på ungdomsdebatt i anledning kommunevalget

Håkon Magnussen er faglig ungdomssekretær for LO Oslo og Akershus. Cathrine Slettebakk er leder for Ungdomsutvalget i Fagforbundet Oslo og medlem i Fagforbundet Posten Oslo og Omegn. Her foran Melahuset. (Foto: Martin Halsos / Fagforbundet Oslo)

Bli med på ungdomsdebatt den 31. august.

11.08.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 11.08.2023

Finn ut hva politikerne ønsker for deg. Bli med på valgdebatt for ungdom i forbindelse med kommunevalget i september. Møt sju ungdomspolitikere den 31. august, klokka: 17 – 20, i Mela huset, Mariboes gate 8. Debatten arrangeres av Ungdomsutvalget i Fagforbundet Oslo og LO Oslo og Akershus. Debatten er åpen for all ungdom. Ta gjerne med en kompis, eller kjæreste, som lurer på hva de skal velge.

Meld deg på her.

Hjelp til å stemme

- Det er viktig å bruke stemmeretten, fordi hver stemme teller. En ny spørreundersøkelse fra Fagforbundet viser at flere medlemmer “sitter på gjerdet”. Det betyr at de er usikre på hva de skal stemme under valget. Vi har invitert ungdomspolitikere som stiller til valg, slik at de kan svare på relevante spørsmål for ungdommen før kommunevalget. Forhåpentligvis vil dagen bidra til politisk innsikt i viktige temaer for unge i byen, og til at flere bruker stemmeretten sin, sier Cathrine Slettebakk, leder for Ungdomsutvalget i Fagforbundet Oslo og medlem i Fagforbundet Posten Oslo og Omegn.

Hverdagen bestemmes i kommunen

- Det er jo her i kommunen vi bestemmer hvem som skal styre velferdstjenestene våre, som kollektivtransport, skole og kultur. Mye av det vi møter i hverdagen. Derfor har det så mye å si at vi er med og avgjør dette på valgdagen, fortsetter Håkon Magnussen, faglig ungdomssekretær i LO Oslo og Akershus.

Viktig å bruke stemmeretten

- Ved sist kommune og fylkesvalg stemte omtrent halvparten mellom 18 – 24 år, mens deltakelsen for resten av befolkningen var omtrent to av tre. Hvem som stemmer har betydning for hvilke saker som prioriteres. Derfor er det viktig at stemmeprosenten for oss ungdom går opp, slik at våre saker går igjennom, oppfordrer hun.

Nå kan du spørre politikerne

- Vi inviterer deg som vil vite mer om hva partiene faktisk vil gjøre for deg som er ung i Oslo. Med oss har vi ungdomspolitikere fra AUF, SU, Grønn Ungdom, Rød ungdom, Unge Venstre, Unge Høyre, Senterungdommen og FpU. Gjennom debatten deler de sine visjoner for Oslo med oss. Temaene er boligpolitikk, arbeidsliv og offentlige goder. Etter debatten kan du stille spørsmål direkte til politikerne. Slik får du svar på det du lurer på før valget, sier ungdomslederen.

- Bruk stemmeretten, for hver stemme teller. Vi ser fram til et engasjerende møte med gode spørsmål, avslutter Cathrine Slettebakk og Håkon Magnussen.

Om debatten

Møtet er lagt opp som en paneldebatt, med mulighet for spørsmål fra salen.

Følgende ungdomspolitikere er invitert: Jaime Manuel Fuentes – leder av Rød ungdom Oslo. Embla Kristoffersen Sjøvoll - 1. nestleder i Sosialistisk ungdom Oslo. Emre Gjul-Jensrud – leder av AUF Oslo. Mira Skaane Reinvang – Grønn ungdom, styremedlem i Oslo Fylkesstyre. Julianne Ofstad - FpU - sentralstyremedlem i FpU og bystyrekandidat. Elisabeth Tangen - leder i Oslo Unge Høyre, Tejn Rolland - leder i Oslo Unge Venstre og 5. kandidat til bystyret, Ibrahim Ali - politisk nestleder i Senterungdommen.

Her finner du arrangementet på Facebook.