Bruk stemmeretten i kommunevalget 2023

Du finner stemmelokaler over hele byen.

Du finner stemmelokaler over hele byen. (Foto: Sturlason / Oslo kommune)

Din stemme gjør en forskjell. Bruk stemmeretten. Slik stemmer du i kommunevalget 2023.

26.06.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 09.08.2023

I Oslo kommune kan du stemme fra 3. juli til 8. september på nytt byråd og nytt bystyre. Mange av medlemmene våre har også mulighet til å stemme på egen arbeidsgiver. Husk å ta med gyldig legitimasjon som pass, bankkort med bilde, nasjonalt ID-kort og førerkort.

Tidligstem fra 3. juli – 9. august

Skal du reise bort eller studere i stemmeperioden? Fra 3. juli til 9. august kan du tidligstemme i møteromssenteret i Oslo rådhus. Inngangen er fra sjøsiden. Ordningen er for deg som ikke har mulighet til å stemme innenfor forhåndsstemmeperioden eller på valgdagene.

Åpningstider tidligstemming er mandag til fredag mellom kl. 09:00–15:30.

Du har også mulighet til å stemme fra 1. juli til 1. september ved de fleste utenriksstasjoner.

Forhåndsstem fra 10. august – 8. september

Alle kan forhåndsstemme i Oslo. Tilsvarende kan osloborgere stemme i andre kommuner.

Men stemmer du utenfor din bydel ved valg til bydelsutvalg, får du kun stemme på parti/gruppe, ikke kandidater. Ønsker du å gi personstemmer til kandidater på listen, må du selv skaffe stemmeseddel fra bydelen din. Stemmer du utenfor kommunen der du bor får du en stemmeseddel der du krysser av på parti/gruppe, men ikke kandidater. Og ønsker du å gi personstemmer til kandidater på listen, må du selv skaffe stemmesedler fra Oslo. Og skal du stemme til valg til bydelsutvalg må du bruke et blankt ark og selv skrive navnet på partiet/gruppen du skal stemme på.

I Oslo er det 29 lokaler hvor du kan stemme på forhånd.

Åpningstider for forhåndsstemmelokaler i Oslo er hverdager kl. 10.00 –19.00 og lørdager kl. 10.00–18.00.

I forhåndsemmeperioden vil en egen valgbil, hvor du kan forhåndsstemme, kjøre rundt i bydelene.  Se hvor valgbilen stopper.

Valgdagene 10. og 11. september

Valgdagene er siste sjanse for å gi din stemme. For mange er det en høytidsstund. På valgdagene må du stemme i den kommunen du er folkeregistrert i.  Her finner du Oslos 101 valglokaler.

Åpningstider for valglokalene er søndag 10. september fra kl. 13.00–18.00 og mandag 11. september fra kl. 09.00–21.00

Stem hjemmefra

Er du syk, eller ufør, og ikke kan stemme i et valglokale, kan du søke om å få forhåndsstemme hjemmefra. Da kommer det to valgmedarbeidere hjem til deg og mottar stemmen din.

Slik søker du. Send e-post til valgioslo@oslobystyre.no, eller ring 23 46 12 12, eller send brev til: Valgstyret i Oslo, v/Bystyrets sekretariat, Rådhuset, 0037 Oslo. Søknaden må inneholde navn, telefonnummer, adresse og personnummer. Du blir kontaktet for å avtale tid for stemmegivning.

Frist for å søke om å stemme hjemmefra er 6. september.

Ha legitimasjon klar

Du må ha med legitimasjon for å stemme. Som legitimasjon godtas vanlige identifikasjonspapirer med navn, fødselsdato og bilde. Dette kan være pass, bankkort med bilde, nasjonalt ID-kort og førerkort. Du trenger ikke valgkort for å stemme.

Godt valg!

Fakta: Oslo Kommune.