Spar tid og stress med forhåndsstemming

Shanzeh Humair er sykepleier, tillitsvalgt og medlem i Fagforbundet Pleie og Omsorg Oslo. (Foto: Martin Halsos)

Fra 10. august kan du forhåndsstemme.

09.08.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 24.08.2023

Din stemme teller. Fra 10. august til 8. september kan du forhåndsstemme. En av dem som skal gjøre det er Shanzeh Humair. Hun er sykepleier, tillitsvalgt og faglig kandidat for Arbeiderpartiet i bydel Grünerløkka. Vi møtte henne foran forhåndstemmelokalet like ved Carl Berners plass, for å høre hvorfor hun forhåndsstemmer og hvorfor det er så viktig å bruke stemmeretten.

Hver stemme teller

- Det er veldig viktig å bruke stemmeretten. Er du enig med venstresida som meg, og ikke stemmer, gir du i praksis en stemme til Høyre eller Frp. Jeg er første generasjon innvandrer fra Pakistan. De fleste kvinner fra mammas generasjon stemmer ikke, og jeg må mase i evighet. Hver stemme teller. Det kan være din stemme som står mellom et byråd som bryr seg om deg og dine, og et som ikke gjør det.

Oppfordrer folk til å forhåndstemme

- Jeg forhåndsstemmer alltid. Det sparer tid og jeg liker å ha ting gjort. Jeg sier til alle mine venninner; gå og forhåndsstem. Du kan gjøre det når det passer deg og du er sikker på at det er gjort. Det er min oppfordring til alle medlemmene også.

Kommunevalget er veldig viktig

- Kommunevalget er veldig viktig. Jeg er sosialdemokrat. Fordi jeg tror på et samfunn hvor det er et felles ansvar for å ta vare på alle, hvor alle får like muligheter og de sårbare tas vare på. Gjør din plikt og krev din rett.

- Det var sparingen i eldreomsorgen som gjorde at jeg ble politiker. Da jeg utdanna meg jobbet jeg ved et sykehjem som den gang ble drevet kommersielt. På første vakt ble skjelt ut av sjefen, fordi jeg hadde brukt for en dyr bleie på en beboer. De skulle kun brukes om natta. Og så billig bleie på dagen. Kun for å spare penger. Lønna var så lav som den kunne bli for flere av mine kolleger. Det førte til mangel på folk og at folk slutta hele tida. Beboerne måtte hele tiden forholde seg til stadig nye folk. Da jeg byttet til kommunalt drevet sykehjem gikk jeg opp med 60 kroner pr. time, og jeg fikk tilbud om fast stilling med en gang.

Beste eldreomsorg i offentlig regi

- Jeg tror vi skaper den beste eldreomsorg med faste og hele stillinger, samt en lønn å leve av. Det gjør at folk ikke slutter. Det er et gode for eldreomsorgen. Videre trenger ikke kommunalt drevet omsorg å hele tiden tenke på inntjening og innsparing for å sikre overskudd for eierne. Det skaper forutsigbarhet som er viktig når man holder på med omsorg for sårbare grupper som beboere på sykehjem og i hjemmehjelpen.

Frykter borgerlig valgseier

- Det er viktig å stemme i årets valg. Høyre har sagt at de la kommersielle sykehjem slippe til. Det er allerede forsøkt og det fungerer ikke. Jeg frykter at hvis det blir borgerlig seier i september vil det føre til et mer polarisert samfunn. Fattigdom går i arv. Det vet vi. Fritt behandlingsvalg er kun et gode for de resurssterke. Det sammen med karakterbasert inntakssystem. Som vi sier i AP; - hvis du ikke inkluderer, så driver du ubevisst ekskludering.

- Hver stemme teller. Slipp stress med forhåndsstemming. Godt valg!

Om forhåndsstemming

Alle kan forhåndsstemme i Oslo fra 10. august til 8. september. Tilsvarende kan osloborgere stemme i andre kommuner.

Men stemmer du utenfor din bydel ved valg til bydelsutvalg, får du kun stemme på parti/gruppe, ikke kandidater. Ønsker du å gi personstemmer til kandidater på listen, må du selv skaffe stemmeseddel fra bydelen din. Stemmer du utenfor kommunen der du bor får du en stemmeseddel der du krysser av på parti/gruppe, men ikke kandidater. Og ønsker du å gi personstemmer til kandidater på listen, må du selv skaffe stemmesedler fra Oslo. Og skal du stemme til valg til bydelsutvalg må du bruke et blankt ark og selv skrive navnet på partiet/gruppen du skal stemme på.

I Oslo er det 29 lokaler hvor du kan stemme på forhånd.

Åpningstider for forhåndsstemmelokaler i Oslo er hverdager kl. 10.00 –19.00 og lørdager kl. 10.00–18.00.

I forhåndsstemmeperioden vil også en valgbil, hvor du kan forhåndsstemme, kjøre omkring i bydelene. Se hvor valgbilen stopper.