Slik fikk Rolf fast jobb på Sørlandet sykehus

FORNØYD: Rolf Hansen (t.v.) fikk fast jobb med hjelp fra Fagforbundet. Det er han strålende fornøyd med. Her sammen med klinikktillitsvalgt Lars Vereide i Sørlandet sykehus. (Foto: Ludvig Vereide)

Et annet forbund kunne ikke hjelpe, men da Rolf meldte seg inn i Fagforbundet fikk han fast jobb på under to måneder.

06.07.2023 av Lars Helgerud
Sist oppdatert: 31.08.2023

Rolf Hansen jobbet som bussjåfør i Sykehusbussen for Sørlandet sykehus i nesten tre år, riktignok som vikar. Etter en kort prosess besluttet arbeidsgiver å gjennomføre en virksomhetsoverdragelse av Sykehusbussen til et privat busselskap, men Rolf valgte da å fortsette å jobbe for sykehuset på en annen strekning, framfor å følge over til det private busselskapet.

På dette tidspunktet var Rolf organisert i et annet forbund enn Fagforbundet.

– Etter mitt syn burde Rolf vært sikret rett til fast stilling, forteller klinikktillitsvalgt ved Arendal sykehus, Lars Vereide.

Fortgang med Fagforbundet

Etter nesten tre år som sjåfør i nært 100 prosent vikariat tok han kontakt med sitt forbund for bistand til å sikre seg fast stilling. Etter kort tid fikk han beskjed om at dette ikke lot seg gjennomføre og at han måtte smøre seg med tålmodighet. Da meldte Rolf seg inn i Fagforbundet, som bestemte seg for å ta arbeidsgiver for retten. Da skjedde ting kjapt.

– Da tok det ikke lang tid før sykehusets jurist tok kontakt og ønsket en løsning. På kort tid gikk Rolf fra å være vikar med en usikker framtid til å få 60 prosent fast stilling. Og fra oktober øker stillingen til 70 prosent, forteller Vereide.

Godt grunnarbeid

Han oppfordrer andre tillitsvalgte til å bruke kompetansesenteret.

– De er veldig imøtekommende og fantastisk dyktige. De har det travelt, men stiller alltid opp, forteller han.

Før man tar kontakt bør tillitsvalgte imidlertid gjøre et godt grunnarbeid. Man må fylle ut et saksfremstillingsskjema sammen med medlemmet og bør innhente alt av dokumentasjon, time­lister og annen relevant informasjon.

Dette må deretter sendes til ditt respektive kompetansesenter. Vereide oppfordrer også til å gjøre egne utregninger og ikke alltid stole på arbeidsgiver.

– Vi fikk et litt annet resultat da vi så på dokumentasjonen enn hva arbeidsgiver først ga oss, avslutter Vereide.

Strålende fornøyd

Og Rolf Hansen er godt fornøyd med utfallet.

– Jeg fikk så god hjelp, og det gikk altså så raskt fra jeg tok kontakt til jeg fikk fast jobb. Nå vet jeg hvor mye jeg skal jobbe og hva jeg får i inntekt. Jeg håper at jeg etter hvert får 100 prosent stilling, men akkurat nå er jeg strålende fornøyd!