Viktig markering for mangfold

Per Egil Johansen er leder for Fagforbundets kompetansesenter i Oslo og LO kommune Oslo. (Foto: Martin Halsos / Fagforbundet Oslo)

Oslo Pride arrangeres 23. juni – 1. juli.

31.05.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 13.06.2023

Juni er pridemåneden. Pride feires over hele landet og Oslo Pride arrangeres fra 23. juni – 1. juli. Det er en viktig hendelse for mangfold. Da markeres og feires lesbiske, homofile, bifile, trans- og intersex-personer rett til å være seg selv med arrangementer, pridepark i Oslo sentrum og parade 1. juli.

Her finner du pride-kalender for hele landet.

Vi har intervjuet Per Egil Johansen, leder for Fagforbundets kompetansesenteret i Oslo, om hvorfor pridemarkeringa er viktig for ham og hvordan han skal markere måneden.

En viktig begivenhet

- Pride er en viktig begivenhet for å feire kjærlighet og mangfold. Men også for å rette blikket mot menneskerettighetene. Der står det at menneskerettighetene er grunnleggende for alle, også uavhengig kjønn og legning. Det vi si at vi også har rett til å være seg selv, også utafor stuedøra.

Lett å være åpen i fagbevegelsen

- Heldigvis er det lett å være åpen homo i fagbevegelsen. Men andre steder kan det være mer krevede. Jeg husker da jeg jobbet i omsorgsektoren fikk jeg beskjed om å ikke snakke om min mann med pasienter og pårørende, fordi det kunne være støtende. Og jeg tror at på mange arbeidsplasser tåles småkrenkelsene knytta til kjønn og minoriteter altfor godt. Jeg vil slå et slag for bedre humor og å tørre og si ifra når folks personlighet blir angrepet av den lokale bølla.

Ser fram til Oslo Pride

-Jeg ser fram til Oslo Pride. Da skal jeg nyte den inkluderende stemningen i prideparken (i år på Kontraskjæret) og delta på forskjellige arrangementer.

- Det har alltid vært viktig for meg å gå i paraden. Den er en kampmarsj. Jeg nekter å være redd, selv om vi ble skutt på i fjor. At folk som bryter kjønnsnormene blir utsatt for vold er dessverre noe vi fortsatt må regne med. Også i den siste paraden før koronanedstengingen var det en stakkar som ble slått ned på vei hjem.

Oppfordrer alle til å bli med på markeringa

- Målet er at alle skal være trygge mot vold og diskriminering. For tiden er det ikke slik at verden går i riktig retning. Uganda har nettopp innført dødsstraff for homofili og 20 års fengsel for å vaie regnbueflagget.  Og i flere stater i USA er det kommet lovgivning som forbyr informasjon og kjennskap til kjønnsmangfold. Og på vårt eget kontinent må min mann og jeg vurdere om vi skal besøke Polen eller Ungarn med tanke på myndighetenes negative holdninger til like rettigheter for alle. Slik var det ikke på 90- og 2000-tallet. De reaksjonære er på frammarsj over hele verden, etter en periode med framgang for menneskerettighetene. Men vi skal ikke tilbake i skapet og gjemmes.

- I fjor ble paraden avlyst, siden mangfold, skeiv kjærlighet, like rettigheter og menneskeverd for alle er en så stor trussel for noen at det må møtes med våpen. Jeg oppfordrer alle til å bli med på markeringen og feiringen av Oslo Pride. Vi må vise at Fagforbundets verdier; frihet, likhet og solidaritet står sterkt og at frihet ikke kommer av seg selv.

Bli med på Oslo Pride

Oslo Pride holdes 23. juni – 1. juli. Det er over 190 arrangementer og det hele avsluttes med en stor parade i Oslo sentrum 1. juli.  Pride Park er i år på Kontraskjæret ved Akershus slott og festning.

Her kan du lese programmet.

Tradisjon tro har LO stor aktivitet i forbindelsen med arrangementene. Blant annet skal LO ha stand i Pride Park. Der trengs det frivillige til standsvakter.

LO deltar også i paraden 1. juli og det er mulighet for å stå på LO-flåta! Vi oppfordrer fagforeningene å ta med fana og delta i paraden.

Her kan du melde deg på og få mer informasjon.