Jeg liker jobben min

Jessica Rewnell er dyrepleier og medlem i Fagforbundet Teknisk Fagforening Oslo

Jessica Rewnell er dyrepleier og medlem i Fagforbundet Teknisk Fagforening Oslo (Foto: Håvard Engebretsen)

27. mai er dyrepleiernes dag.

26.05.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 26.05.2023

Gratuler med dyrepleiernes dag! Jessica Rewnell er utdanner dyrepleier og jobber ved Empet AS dyreklinikk i Nydalen. Hun er tillitsvalgt og medlem i Fagforbundet Teknisk Fagforening, Oslo. Vi har spurt henne noen spørsmål om hvorfor hun ble dyrepleier og hva hun synes om jobben.

Glad i dyr

- Jeg ble dyrepleier, fordi jeg er glad i dyr. Jeg har hatt dyr i mange år: Fugl, hamster, katter og hunder. I dag har jeg en hund som er en blanding av Chihuahua og Yorkshire terrier. Den er veldig snill. Jeg ble utdannet dyrepleier ved Hansenberg skole i Kolding i Danmark. Det var en treårig utdannelse.

Lærer noe nytt hver dag

- Jeg liker jobben min. Den er veldig interessant faglig sett. Du lærer noe nytt hver dag, og man får mye kunnskap om medisin. Det er også fint å se dyrene bli friske, og slik at de kan sendes hjem igjen. Det er jo målet med jobben.

Har trøstet mange

- Men det er også en jobb som kan være stressende. Og det er en påkjenning, hvis man mister pasienten. Jeg har trøstet min skjerv av dyreeiere.

Viktig å være organisert

- Det er viktig å være organisert. Derfor er jeg med i Fagforbundet. På arbeidsplassen har vi kun lokale lønnsforhandlinger, fordi vi ikke har tariffavtale. Det er noe vi jobber med å få på plass.