Hodet klart og hjertet varmt

Maja Lidström er førstekonsulent i Boligbygg Oslo kommune KF, tillitsvalgt og medlem av Fagforbundet ForSe - kontor og administrasjon. (Foto: Sofie Sörell)

Gratulerer! Den 27. april er kontoransattes dag.

26.04.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 27.04.2023

Første konsulent Maja Lidström jobber i Boligbygg Oslo kommune KF. Hun er tillitsvalgt og sekretær i Boligbygg Oslo KF klubben og medlem av Fagforbundet ForSe – kontor og administrasjon. I anledning kontoransattes dag den 27. april har vi stilt henne noen spørsmål.

Alltid jobbet med mennesker

- Jeg jobber som førstekonsulent med saksbehandling i Boligbygg. Der har jeg vært i ett år. Før det så var jeg ansatt i kundesenteret. Jeg har alltid jobbet med mennesker. Etter å ha jobbet i barnehage og butikk tenkte jeg at det var tida for å slå rot. Det førte til at jeg tok fagbrev som fengselsbetjent og begynte å jobbe i kriminalomsorgen. Etter flere år på ulike fengsler endte jeg opp med å jobbe i overgangsboliger og til slutt i Oslo fengsel.

Egen bolig er alfa og omega

En dag søkte Boligbygg etter folk som hadde hodet klart og hjertet varmt. Mange innsatte blir innplassert i kommunal bolig etter endt soning. Som tidligere fengselsbetjent forsto jeg utfordringene deres. Å få en egen bolig er alfa og omega for å få jobb, få seg nye og sunne venner og ta opp kontakt med familien igjen. Derfor takket jeg ja til å begynne i Boligbygg.

Sterke sammen som organsiert

- Jeg har vært fagorganisert hele mitt yrkesaktive liv og tillitsvalgt i alle yrkene jeg har hatt. I Boligbygg har jeg vært tillitsvalgt siden 2019. Er man fagorganisert står man sterkere sammen. Man kan løfte hverandre når man har utfordringer. Du får også et sosialt nettverk, med likesinnede som vil andre vel.

Lik lønn for likt arbeid

-  Jeg drømmer om at mellomoppgjøret er med på å tette igjen gapet mellom de som har lite og de som har mye. Det er alt for stort sprik i samfunnet i dag. Like viktig er lik lønn for likt arbeid. Å få et samfunn hvor vil hverandre vel er også viktig i kommunevalgkampen. Jeg oppfordrer alle til å bruke stemmeretten!

Om kotoransattdagen

Den 27. april feires alle kontoransatte. Det er merkedagen for folk som jobber med lønn, personal, regnskap, budsjett, økonomi, skatt, innfordring, revisjon, IT/IKT, service, arkiv, saksbehandling eller andre administrative funksjoner i offentlig tjenesteyting.