Bli med på markering av Nakba-dagen

Cathrin Snare er palestinaambassadør i Fagforbundet Oslo og leder for Yrkesseksjonen helse og sosial Oslo. (Foto: Martin Halsos / Fagforbundet Oslo)

Nakba-markering 13. mai i Ankerparken og foran Stortinget.

04.05.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 04.05.2023

-  I år er det 75 år siden fordrivelsen av det palestinske folket begynte. Fordrivelsen pågår fremdeles den dag i dag og palestinerne kjemper fortsatt for sin frihet. Den 13. mai inviterer derfor Palestinakomiteen alle til å samles i Ankerparken, og foran Stortinget, for å feire palestinsk kultur, markere Nakba-dagen og kreve endring i norsk Palestina-politikk. Fagforbundet Oslo oppfordrer alle medlemmer til å delta. Ta med flagg og faner, oppfordrer Cathrin Snare, palestinaambassadør i Fagforbundet Oslo.

Program for dagen

12:00 – 16:00 på Vestbredden (i Ankerparken, mellom Eventyrbrua og Hausmania)
Utendørs scene med musikk fra bl.a norske og palestinske artister, dans og appeller, matboder, salg av palestinske produkter, stands, drageflyvning, Dabke kurs og andre aktiviteter for alle aldre. I bakgården til Hausmania er det servering av hjemmelaget palestinsk mat (gratis) og ulike aktiviteter som plakatverksted og ansiktsmaling. Vi har også booket en varmluftballong med det palestinske flagget (væravhengig).

16:30 – 17:30 foran Stortinget
Markering foran Stortinget med appeller og kulturinnslag med påfølgende demonstrasjonstog gjennom Torggata tilbake til festivalområdet. Appeller fra blant annet Kari Veiteberg, Biskop i Oslo, Marianne Borgen, Ordfører i Oslo, Liv Tørres, leder av internasjonal avdeling i LO, Yonathan Shapira, tidligere helikopterpilot i det israelske militæret, Line Khateeb, leder av Palestinakomiteen i Norge. Kulturelt innslag: Ida Helene Benonisen, slampoet
Paroler: - Sanksjoner Israel NÅ!, 75 år med Nakba, stopp fordrivelsen!, - Stopp de ulovlige bosettingene, - Opphev blokaden av Gaza, - Oljefondet ut av okkupasjonen og - Boikott apartheid! Boikott Israel!

17:30 – 19:00 på Vestbredden
Festivalprogrammet fortsetter på Vestbredden med musikk, mat og stands

19:00 – 21:00 på Grusomhetens Teater
Teaterforestilling med palestinske og norske utøvere. 'How to Make a revolution'

19:00 – sent på Melahuset
På kveldstid vil det være konserter på Melahuset.

22:00 – sent på Hausmania
Klubbkveld med palestinsk tema og undergrunnsmusikk
Her finner du programmet. https://www.visitvestbredden.no/

Om Nakba-dagen

Nakba er arabisk og betyr «katastrofen» og markerer opprettelsen av staten Israel den 15. mai 1948. Opprettelsen førte til at om lag 750.000 palestinere ifølge FN, ble fordrevet fra sine hjem. De og deres barn, barnebarn og oldebarn er til nå nektet å vende hjem.
De som ble fordrevet og etterkommere av disse er blitt til mange millioner som lever i flyktningeleirer i Palestina, Libanon, Syria og Jordan. Flyktningeleirene er FNs ansvar, men spesialorganet UNRWA er underfinansiert og palestinerne lever ofte under svært vanskelige kår.

Fagforbundet støtter kravene om opprettelsen av palestinsk stat og flyktningenes rett til å vende hjem.