Fordøm Israels drap på palestinerne - oljefondet ut av Israel!

Uttalelse fra Fagforbundet Oslos Fylkesmøtet 2023

28.03.2023
Sist oppdatert: 28.03.2023

Situasjonen for palestinerne er mer alvorlig enn på lenge. Israels nyvalgte regjering er nådeløs, og det er ingen grunn til å tro til at situasjonen vil bedre seg. Volden mot palestinere har økt og det ingen tegn til at voldspiralen avtar. Vi krever handling fra regjering: Fordøm Israels drap på palestinerne – oljefondet ut av Israel.

Blodbad i okkuperte områder

I fjor ble 172 palestinere drept i konfrontasjon med israelske soldater, det høyeste antallet siden 2006. Med statsminister Benjamin Netanyahus ytterliggående høyreregjering har volden eskalert. Siden nyttår er over 80 palestinere blitt drept. Vi frykter at 2023 vil bli like ille, om ikke verre enn fjoråret. Håpet om fred er mindre enn noen gang. Vi ber regjeringen fordømme drapene på palestinerne og boikotte Israel.

Palestina forsvinner bit for bit

Den nye regjeringen fortsetter med å utvide de ulovlige bosettingene i okkuperte Palestina, men nå i en mye større skala enn før. Det er besluttet å etablere ni nye bosetninger på Vestbredden og planer om 10 000 nye boliger i okkuperte palestinske områder.
I tillegg har statsminister Netanyahu lagt fram planer om å frata familier som «støtter terrorisme» velferdsordninger og israelske identitetspapirer. Nylig beordret Israels nye sikkerhetsminister politiet til å fjerne det palestinske flagget fra alle offentlige steder. Slik forsvinner Palestina bit for bit!

Norge kan ikke forholde seg passiv

I desember stemte FNs generalforsamling fram en resolusjon som ber den Internasjonale FN-domstolen vurdere lovligheten av den israelske okkupasjonen, men Norge avstod fra å stemme.
Oljefondet har den tvilsomme æren å være den største investoren i Israel med 13,9 milliarder dollar investert. Rundt fem milliarder dollar av dem går til fem israelske banker som står for direkte finansiering av de ulovlige bosettingene! Regjeringa har trappa ned investeringene til Oljefondet, men det er ikke nok.

Norge kan ikke forholde seg passiv lenger. Det står om Palestinas rett til å eksistere.
Fagforbundet Oslo ber regjeringen om å fordømme Israels drap på palestinere og at Oljefondet går ut av Israel nå!