Fagforbundet Oslo skal være et støttehjul for unge medlemmer

Cathrine Slettebakk er leder for Ungdomsutvalget i Fagforbundet Oslo, postfortoller i Posten Norge og medlem av Fagforbundet Posten Oslo og Omegn. (Foto: Martin Halsos)

Ny ungdomsleder i Fagforbundet Oslo

24.04.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 26.04.2023

Cathrine Slettebakk er valgt som leder for Ungdomsutvalget i Fagforbundet Oslo. Hun kommer fra Fagforbundet Posten Oslo og omegn, hvor hun har vært leder for ungdomsutvalget. Hun er ansatt som postfortoller i Posten Norge. Ved siden av verv og jobb tar hun en master i styring og ledelse i offentlig sektor ved OsloMet. Vi har stilt henne noen spørsmål om vervet og hennes planer videre.

Stolt og glad som nyvalgt ungdomsleder

- Jeg kommer fra en familie hvor man er fagorganisert. Da jeg begynte å jobbe som vikar i Posten Norge ble jeg raskt kontaktet av Candy Olsen, som er den lokale  tillitsvalgte. Hun fikk meg med i foreninga. Det var lett for meg å velge Fagforbundet. Det står får mine verdier: På arbeidsplassen er vi et felleskap. Alle er like viktige. Jeg tror på en fagforeningen som organiserer alle. Det er den enste måten vi kan løfte samfunnet.

- Jeg er stolt og glad for å være valgt som leder for ungdomsutvalget i Fagforbundet Oslo. Det var ikke vanskelig å si ja da jeg ble spurt.

Viktig med god informasjon

- Fagforbundet Oslo skal være et støttehjul for unge medlemmer. Når du er ung, og i den første jobben, er det viktig å få tilhørighet og kjenne dine rettigheter. Det samme når du er lærling eller student. For meg det viktig at unge medlemmer får god informasjon om sine rettigheter. Ikke bare arbeidsrett med også forsikringer, kurs og stipender.

- Jeg er også opptatt av at unge skal få hjelp til å få fast arbeid. Mange er i vikariater og deltidsstillinger. Videre er jeg opptatt av at det må bli flere læreplasser i kommunen og i bedriftene. Dette er ting jeg ønsker å jobbe med sammen med resten av fagforeningene og Fagforbundet Oslo.

Bli med på sommerfestivalen

- Bli med på årets happening! Sommerfestivalen 2023 i regi av Fagforbundet Ung er for alle medlemmer mellom 18 – 30, samt ungdomstillitvalgte og studentkontakter. I ar holdes det på Sundvolden hotell på Hole som ligger en kort kjøretur fra Oslo. Festivalen inneholder både politiske innledninger, skolering, sosiale aktiviteter og underholdning. I år vil ha fokus på valgkamp, inkludering, mangfold, engasjement og motivasjon. Du vil lære mer om hva Fagforbundet er og jobber med, Solidaritetsungdommen i Norsk Folkehjelp kommer, det gjør også Marco Elsafadi, Morgan Sulele, CeCe Evelyn, Henrik Støren med flere. Det er en fin anledning til å bli kjent med Fagforbundet og andre medlemmer.

Her melder du deg på.

Bli med på lærlingepatrulje

- Fagforbundungdommen skal være synlig i Fagforbunds uka i juni. Målet er at fagforeningenes ungdomsutvalg skal følge opp lærlingene i foreninga. Vi håper på å samle en gjeng. Ta kontakt med fagforeninga di, og si om du ønsker være med. Trenger dere hjelp med å få det i gang, eller hjelp med planleggingen, er det bare å ta kontakt med Ungdoimsutvalget i Fagforbundet Oslo.

Her finner du navn og kontaktinfo til fagforeninger og Fagforbundet Oslo

Søker voksne til LOs sommerpatrulje

Det er viktig å ta vare på våre medlemmer. Og alt ungdomsarbeid er ikke kun for folk under 30 år. Årets sommerpatrulje varer fra 26. juni til 7.juli. LO Oslo og Akershus vil gjerne ha med tillitsvalgte i alle aldre, slik at ungdommen får møte flere perspektiver når de får besøk av patruljen.

Påmeldingslenke til LOs sommerpatrulje.