Fylkesstyret samlet for første gang

Fylkesstyret i Fagforbundet Oslo viser solidaritet med pensjonsprotestene i Frankrike på besøk hos det paneuropeiske fagforbundet EPSU i Brussel. (Foto: Fagforbundet Oslo)

Den 16. april var det fylkesstyremøte.

21.04.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 21.04.2023

Fylkesstyret samlet seg for første gang, etter valget i mars, den 16. april. På møtet ble flere viktige saker tatt opp, som vervearbeid og valgkamp.

To nye studentkontakter

Det er viktig å satse på nye medlemmer på studiestedene. Fagforbundet Oslo har hatt stor suksess med vervearbeidet som ungdomsutvalget har gjort på OsloMet. Fylkesstyret ønsker å videreføre arbeidet. Det ble derfor satt av ressurser til to nye studentkontakter. Den ene vil bli være knyttet til OsloMet, og studentforeningen vår, og den andre på Lovisenberg diakonale høgskole.

Viktig at rød-grønt byråd fortsetter

Et fortsatt rød-grønt byråd er vår eneste sikkerhet for en by med mindre sosiale forskjeller og gode arbeidsvilkår for våre medlemmer som jobber i Oslo kommune. Fylkesstyrets fokus i kommunevalgkampen er derfor at byrådet må bli gjenvalgt, slik at de kan fortsette det gode arbeidet.

Målet er at medlemmene bruker stemmeretten. Medlemmene vil bli kontaktet av Fagforbundet Oslo gjennom telefonsamtaler og arbeidsplassbesøk i valgkampperioden.

Digitalisering av lønnskrav

Digitalisering gir mulighet til å gjøre lønnsforhandlingene enklere for fagforeningene og tillitsvalgte. Fylkesstyret ble orientert om et prosjekt for innsending av tariffkrav, som er igangsatt av Fagforbundet Oslo. Prosjektet er enda ikke ferdig, men Fylkesstyret har store forventinger til arbeidet.

Andre saker

På fylkesstyremøtet ble også Fylkesstyrets arbeidsfordeling, handlingsplan for mangfoldsnettverket og møteplan for 2023 tatt opp.

Fylkesstyremøtet ble holdt i sammenheng med en studietur til Brussel. Det er krig i Europa og dyrtid. Fylkesstyret trenger å opparbeide kompetanse og kontakter på EU/EØS-området. Vi møtte våre kamerater i paneuropeiske fagforbundet EPSU, det belgiske fagforbundet CGSP og LOs Brusselkontor. Vi møtte også norske myndigheter knyttet til EU, EØS og NATO.