Ny leder for Yrkesseksjon kontor og administrasjon Oslo

Roger Kristensen er HTV i Boligbygg Oslo KF og leder av Yrkesseksjon Kontor og administrasjon Oslo. (Foto: Martin Halsos / Fagforbundet Oslo)

Opptatt av teknologiutviklinga og arbeidshverdagen.

16.04.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 16.04.2023

Roger H. Kristensen har mesterbrev som tømrer og jobber som HMS/SHA-rådgiver i Boligbygg Oslo kommune KF. Der er han også hovedtillitsvalgt. Han er medlem i Fagforbundet ForSe. - forvaltning og service. Og vi har stilt ham noen spørsmål i forbindelse med det nye vervet.

Gleder meg til å ta fatt

- Jeg er gleder meg til å ta fatt som leder av Yrkesseksjon kontor og administrasjon Oslo. Jeg ser fram til å være med å påvirke og forme faget og arbeidshverdagen til medlemmene.

Store endringer i arbeidsmetodikken

- Det foregår store endring når det gjelder arbeidsmetodikken for kontor- og administrasjonsansatte på grunn av teknologiutviklinga og to år med pandemi. Vi ser hvor lett det er å hoppe på karusellen uten å tenke på konsekvensene av å være tilgjengelig hele døgnet med smarttelefon, bærbar pc og hjemmekontor. Det er en utfordring både for arbeidsgiver og arbeidstaker. Forskjeller mellom arbeidstid og fritid viskes lett ut. I verstefall kan det føre til utbrenthet og angstanfall og det er ikke meningen med den nye arbeidshverdagen. Jeg tar meg selv i å jobbe utafor arbeidstiden nå jeg har arbeidsverktøyet lett tilgjengelig.

Viktig å ta en aktiv rolle

- Vi skal ikke motarbeide digitalisering og teknologi. Som fagorganiserte skal vi ta en aktiv rolle i den digitale utviklinga, slik at vi kan jobber smart og ivaretar personvernet. Digitalisering kan også være positivt for miljøet, fordi det kutter kraftig behovet for papir. På den annen side fører ukritisk lagring tl unødvendig strømforbruk med et stadig økende antall datasentre både i Norge og i utlandet. Da er det viktig at både ansatte og arbeidsgiver har et veldig bevisst forhold til hva som lagres. Et bærekraftig miljø er viktig for Fagforbundet Oslo. Dette er noe jeg ønsker å følge opp som nyvalgt leder.