Id mubarak!

Osama Khalil er hovedtillitsvalgt i Bydel gamle Oslo og styremedlem i Yrkesseksjon for helse og sosial Oslo. (Foto: Martin Halsos / Fagforbundet Oslo)

Bli med og feire id al-fitr.

13.04.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 21.04.2023

Den muslimske høytiden id al-fitr markerer avslutningen av fastemåneden ramadan. I år blir id al-fitr feiret fra kvelden fredag 21. april og avsluttes om kvelden lørdag 22. april. Oslos muslimer feirer høytiden med bønn, gaver til barna og god mat.

Osama Khalil er hovedtillitsvalgt i Bydel Gamle Oslo og ny valgt styremedlem i Yrkesseksjon helse og sosial Oslo. Han er utdannet barnehagelærer og medlem i Fagforbundet Barn og Oppvekst Oslo og han har vært tillitsvalgt siden 2016. Han ser fram til å feire høytiden. Vi har stilt ham noen spørsmål om feiringen og om hva han som tillitsvalgt ønsker for lønnsoppgjøret og valget.

Kan sammenlignes med 17. mai

- For å være helt ærlig så merker man her i Norge ikke ramadan som i arabiske land. Der er det stor stemning, med fasting og pynting. Id er en viktig dag for oss muslimer og en dag som både barn og voksene markerer. Det er en fin tradisjon som vi ønsker å formidle videre fra generasjon til generasjon.

- På id så hilser man på hverandre med «id mubarak». Det er også fint å si "God id".

- Hvert år så samler muslimer fra Marokko, Tunis, Egypt og Somalia på Valle Hovin i samarbeid med Oslo kommune på lørdagen. Der ber og feirer vi. Det er lekeslott for barna og vi griller. Og vi foreldre gir penger til barna i gave. Feiringen er enklere enn den jeg oppleve som barn og ungdom. For oss var id som 17. mai. Vi våknet veldig tidlig, fordi vi var så spente. Og vi pyntet oss med vår bunad som er landets tradisjonelle klær og gikk sammen med foreldrene for å be. Etterpå spiste vi masse småkaker, av den typen du kan få kjøpt på Grønland, og så fikk vi penger i gave av foreldrene våre. Jeg husker at det var veldig viktig å få helt nye sedler. Vi barna konkurrerte om det.

Ønsker reel lønnsvekst

-  Jeg ønskler en reel lønnsvekst for medlemmene mine. Den må minimum tilsvare prisøkningen på varer og tjenester. Videre ønsker jeg at det kun blir kronetillegg. Det blir for skeivt mellom dem som tjener minst og de som tjener mest med prosenttillegg. Av medlemmene mine er det barnehagearbeiderne som tjener minst. Det er en gruppe som det er størst grunn til å gi et tillegg over reel lønnsvekst synes jeg.

Stem på de som gir deg best arbeidsvilkår

- Mine medlemmer jobber i Oslo kommune. Nå har de sjans til å stemme på hvem som skal være arbeidsgiveren deres og påvirke hvilke arbeidsvilkår de vil få. Hvis du er opptatt av å ha en trygg og god arbeidsplass anbefaler jeg deg å stemme for et rød-grønt byråd. Et blått byråd skaper større forskjell mellom fattigeog rik. Jeg husker selv forrige gang Høyre styrte byen. Da skulle det ikke bygges offentlige barnehager. For mine medlemmer gikk det ut over lønn og pensjon. Det må ikke skje igjen.