Samler fagforeninger mot rasisme og diskriminering

Randi Færevik, leder for Yrkesseksjonen kirke, kultur og oppvekst og Linda Amundsen, tillitsvalgt i Oslo Sporveiers Arbeiderforening Begge  er med i Antirasistisk Utvalg.

Randi Færevik, leder for Yrkesseksjonen kirke, kultur og oppvekst og Linda Amundsen, tillitsvalgt i Oslo Sporveiers Arbeiderforening Begge er med i Antirasistisk Utvalg. (Foto: Martin Halsos)

Nytt utvalg mot rasisme på plass.

31.03.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 31.03.2023

Fagforbundet Oslo er tuftet på solidaritet og felleskap. Linda Amundsen er medlem av Oslo Sporveiers Arbeiderforening, Fagforbundet og leder av Antirasistisk Utvalg. Vi har spurte henne om utvalgets planer for året.

- Jeg har nå sittet som leder i en periode på ett år og gjenvalgt for ny periode. Antirasistisk Utvalg er et nyoppstartet utvalg i LO Oslo og vi er tilknyttet Antirasistisk Felleskap i regi av Antirasistisk senter. Årsaken til at vi ble dannet var et behov for en felles koordinering av antirasistiske markeringer, og påtrykk fra de forskjellige forbundene i Oslo. I dag har vi også ansvar for felles skolering og antirasistisk arbeid i fagbevegelsen. I styret sitter først og fremst folk fra Fagforbundet, men også andre LO-forbund som Skolenes Landsforbund (SL), EL og IT Forbundet og HK Oslo og Akershus.

Møt opp på våre markeringer

- Vi har mye på programmet. For det første er det viktige antirasistiske datoer, som fanemarkering den 22. juli på Youngstorget for ofrene i regjeringskvartalet og på Utøya. Seinere planlegger vi markering av drapet på Johanne Ihle Hansen og angrepet på Al-Noor Islamic Centre i august og Krystallnatta i november.

Bli med på antirasistisk samtaledebatt

- Den 20. april, klokka 18.00 – 20.00, blir det samtaledebatt om manglende representasjon av minoriteter i fagbevegelsen på Deichman på Tøyen. Vi spør hvorfor det er så få medlemmer med minoritetsbakgrunn i toppvervene i fagforeningene. Det gjenspeiler ikke medlemsmassen og det er en utfordring for fagbevegelsen. Vi ønsker en debatt rundt valglistene til årsmøtene, slik at vi ikke bare tenker på kjønnsbalanse, men også minoritetsbalanse. Ordstyrer er Selma Benmalek. Hun er programansvarlig ved Deichman bibliotek og har lang erfaring med minoritetsarbeid. Til debatten kommer Fawsi Adem og Una Pasovic HK Oslo og Akershus og Ola Floberg, leder for Oslo Sporveiers Arbeiderforening. Det blir mulighet for spørsmål fra salen.